21. juni 2021
I 2019 blev der ifølge erhvervsforeningen solgt 13.635 cykelbilletter mellem København og Odense. At få cyklerne op på toget kan især med elcykler være beværligt.  ( Foto fra filmen om projektet på https://www.youtube.com/watch?v=ElzVUpg1Naw)
gallery icon

Se billedserie

I 2019 blev der ifølge erhvervsforeningen solgt 13.635 cykelbilletter mellem København og Odense. At få cyklerne op på toget kan især med elcykler være beværligt. ( Foto fra filmen om projektet på https://www.youtube.com/watch?v=ElzVUpg1Naw)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Cykelfærge stødt på grund i politisk udvalg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Cykelfærge stødt på grund i politisk udvalg

Politisk udvalg sagde nej til idé fra Korsør Erhvervsforening om cykelfærge mellem Korsør og Nyborg. Henrik Brodersen kalder ideen fuldstændig vanvittig og peger i stedet på cykelbusser. Borgmester uenig med partifælle i udvalget og vil søge at hjælpe færgeideen videre.

Slagelse - 04. maj 2021 kl. 06:40
Af Helge Wedel
arrow Læs også: Tredje gang er måske lykkens gang for cykelfærgen

Nej til kommunal involvering i Korsør Erhvervsforenings forslag om en cykelfærgerute mellem Korsør og Nyborg begrundet i stigende cykelturisme og besvær med at få plads og få løftet cykler på DSB-tog.

Det var en overrasket formand for erhvervs- og teknikudvalget Villum Christensen (LA), der måtte konstatere, at der var klart nej til cykelfærgeprojektet fra de øvrige udvalgsmedlemmer Anne Bjergvang (S), Henrik Brodersen (DF) og Anders Kofoed (V). Flemming Erichsen (S) var fraværende.

- Jeg synes, det er nedslående, at vi som minimum ikke kunne enes om at gå i dialog med Transportministeriet og afsøge mulighederne. Jeg mener stadig, at projektet rammer lige midt i skiven, når det handler om fremtidens fritidsliv og udviklingen i de nye turismeprodukter, hvor Korsør vil kunne spille en central rolle, siger Villum Christensen.

Vanvittig idé

- Det er en fuldstændig vanvittig idé, der ikke har gang på jorden, fordi det vil kræve mindst to færger til omkring 150 mio. kr. plus drift, hvis cykelfærgen skal være et reelt alternativ til togene, siger Henrik Brodersen.

Han anerkender, at cykelturismen er i voldsom stigning. I stedet ville det ifølge Brodersen være mere fleksibelt med en cykelbus. En ordning der fungerede i de første tre år efter åbningen af Storebæltsforbindelsens vejdel i 1998.

- Cykelbusserne havde en trailer efter sig til cyklerne. En sådan ordning kunne undersøges og ville være mere fleksibel, hvis den øgede cykelturisme har skabt et behov, siger Henrik Brodersen.

I juli 1998 fragtede cykelbussen knap 3000 børn og voksne over bæltet. I 1999 tog 2200 cykelbusturen, mens lidt over 1500 gjorde det i 2000.

Ærgerlig formand

Formand for Korsør Erhvervsforening Jacob Stryhn er ærgerlig over, at det politiske udvalg afviser færgeideen.

- Vi ser det først og fremmest som en statslig opgave at drive en sådan færgerute, men søgte at få kommunen med, fordi ideen også var at booste centrum af Korsør, hvor færgen skal lægge til ved Havnearkaderne, mens den om sommeren eventuel først kunne have rundet Halsskov Havn, siger Jacob Stryhn.

Han vil nu på vegne af erhvervsforeningen bringe cykelfærgeideen og det udarbejdede projekt videre til Transportministeriet.

Hjælp fra borgmester

Borgmester John Dyrby Paulsen (S) er uenig med partifælle Anne Bjergvangs medvirken til at afvise cykelfærgeideen.

- Jeg mødes i denne uge med erhvervsforeningens formand Jacob Stryhn i et forsøg på at løfte færgeideen videre. Hertil snakker jeg også med Sund & Bælt, siger John Dyrby Paulsen til Sjællandske.

Han tilføjer, at han finder ideen med en cykelfærge spændende og ikke mindst et stort plus for Korsør.

- Det er klart, at en mulig cykelfærge ikke skal være finansieret af kommunen, men man kunne for nok ikke særlig mange penge via en leaset færge prøve ideen af over et par år for at se, om der var opbakning til færgeruten, siger John Dyrby Paulsen.

Cykelturister hele året

Af de 1,7 millioner cykelturister i Danmark i 2017 cyklede 800.000 i sommersæsonen, 700.000 i forårs- og eftersæsonen og sidst 200.000 i vintersæsonen. I 2019 blev der ifølge erhvervsforeningen solgt 13.635 cykelbilletter mellem København og Odense.

arrow Ren dansk cykelfærge får et problem mindre
11. maj 2021 kl. 09:11 Opdateret: kl. 09:33
arrow Cykelfærge søges søsat via nyt udvalg
05. maj 2021 kl. 06:46 Opdateret: kl. 17:40
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk