23. juli 2019
40 veteranbusser står i øjeblikket stillet op side om side på Danmarks Busmuseum på Fabriksvej. Håbet er, at de snart skal i læ for vind og vejr. Foto: Solveig Hansen
gallery icon

Se billedserie

40 veteranbusser står i øjeblikket stillet op side om side på Danmarks Busmuseum på Fabriksvej. Håbet er, at de snart skal i læ for vind og vejr. Foto: Solveig Hansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Busmuseum er gået fra lejer til ejer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Busmuseum er gået fra lejer til ejer
Slagelse - 19. januar 2019 kl. 12:21
Af Solveig Hansen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Skælskør: Udenforstående vil måske tro, at en bus er en bus, men intet kunne være længere fra virkeligheden. Det vil et besøg på Danmarks Busmuseum på Fabriksvej 1 i Skælskør i den grad cementere.

De omtrent 70 busser, som museet i dag ejer, er en blandet skare i både alder, udseende og stand. Den ældste daterer sig tilbage til 1925 og er en statelig Ford TT. Selv de nyeste modeller er gamle og for undertegnende skribent et levn fra barndommens skolebus-kørsel.

- Vi er ikke interesserede i busser, der er nyere end omkring år 2000, fortæller direktør og museumsleder Ole Vang. Årsagen er i følge Ole Vang alt det »nymodens elektronik«, som alligevel ikke holder i længden og som alt for hurtigt bliver umuligt at skaffe reservedele til.

At det så også kan knibe med at skaffe reservedele til nogle af de ældre modeller i vognparken er en anden sag, men her tæller et kæmpe netværk af bus-entusiaster i hele Europa på plussiden. Og ofte kommer de særeste reservedele for dagens lys, når der bliver ryddet ud i udlænger, stalde og lader.

Danmarks Busmuseum er en nyere opfindelse og det eneste af sin art i Danmark, og en stor del af æren kan uden tvivl tillægges Ole Vang, der først selv fik øjnene op for veteranbussernes magiske verden, da han var ved at gå på pension. Om han så reelt er gået på pension med en »arbejdsuge« som frivillig på et sted mellem 40-70 timer om ugen er en anden sag.

Men sikkert er det, at han støt og roligt har stablet Danmarks Busmuseum på benene. Et museum, der egentlig begyndte som en privat hyggeforening i form af Bushistorisk Selskab tilbage i 1994, hvor en samling af lokale chaufører, mekanikere, vognmænd og ligesindede satte hinanden stævne i et fælles og fagligt busforum. Siden kom en bestyrelse til, og Ole Vang gik fra menigt medlem til bestyrelsesmedlem.

- Og så gik det ligesom hen og eksploderede, fortæller Ole Vang, der fik ideen til at tilbyde veterankørsel med foreningens daværende tre busser med gyldig nummerplade. Et tilbud der hurtigt blev populært og fortsat er det - både til private arrangementer, og når Skælskør byder op til fest - nærmest uanset anledningen.

Cirka samtidig opstod ønsket om at få mere plads, da den daværende hal på Industrivej allerede var ved at briste af gamle busser.

På Ole Vangs initiativ blev der derfor taget kontakt til Slagelse Kommune, der havde en materielgård i Skælskør »til overs« efter kommunesammenlægningerne i 2007.

I første omgang blev der lavet en lejeaftale Bushistorisk Selskab og Slagelse Kommune imellem på 10 år per 1. august 2015.

De første mange måneder gik med at give bygningerne på Fabriksvej en kæmpe overhaling med både rengøring og malerarbejde - og samtidig blev Bushistorisk Selskab til Danmarks Busmuseum, der er en almennyttig erhvervsdrivende fond, der samtidig har status af en kulturhistorisk virksomhed.

En kølig sommermorgen i juli 2006 blev Danmarks Busmuseum indviet ved en reception, og bus efter bus er siden trillet ind på Fabriksvej for at blive en del af den alsidige og efterhånden mangfoldige vognpark.

- Vi har ikke fået bygningerne foræret, men vi fik dem til en favorabel pris, siger Ole Vang, der per 1. januar 2019 nu har ført Danmarks Busmuseum et skridt videre - nemlig fra lejer til ejer af bygningerne på Fabriksvej.

- Det giver os en masse nye muligheder for at udvikle museet, siger Ole Vang, der gerne ser, at alle museets busser snart kommer i læ for vind og vejr. Derudover er der indendørs nok at tage fat i med en udvidelse af museumsdelen, renovering af »nye« busser, uanset om de er blevet museet givet eller købt, markedsføring, besøg af flere og flere gæster, rundvisninger på museets og deltagelse i flere og flere arrangementer både lokalt og udenbys.

- Det er et stort skridt for os, at nå hertil, og det er kun takket være Slagelse Kommune, Sparekassen Sjælland og fondsstøtte, at det er lykkedes, siger Ole Vang, der heldigvis i det daglige og især på de månedlige arbejdslørdage har god gavn af en masse frivillige hænder, der rækker vidt i deres kunnen.

- Der er mange facetter i at renovere en bus, siger Ole Vang, der i flæng nævner både snedker, smed, møbelpolstrer, autoelektriker, autolakerer som relevante og nødvendige fagfolk. Men ingen frivillige skal i følge Ole Vang holde sig væk, selv om de ikke falder i nogen af de kategorier, da museet i den daglige drift ikke består alene af flot istandsatte veteranbusser.

Danmarks Busmuseum åbner i år for besøg i påsken, hvor der er åbent fra den 18.-22.april fra kl. 11-16.

Derefter fra 29. maj til 2. juni, i pinsen og i sommerferien, hvor der er rig lejlighed til at udvide ens viden indenfor bushistorie.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk