21. maj 2019
Her ses den omtalte annonce med Liniesnaps til påskefrokosten.
gallery icon

Se billedserie

Her ses den omtalte annonce med Liniesnaps til påskefrokosten.
Foto: KIM BRANDT
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: At app'e eller ikke app'e

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At app'e eller ikke app'e
Slagelse - 17. april 2019 kl. 10:07
Af Kim Brandt
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

»Alletiders påske - ja, for dem, som kan »app'e«. Pris for en Liniesnaps er blot 95 kroner, men så skal man bruge sin app (på mobiltelefonen, red.) - ellers er prisen 161,95 kroner. Vi er mange ældre, der handler i Coops butikker, men hvorfor skal »vi uden app« nu straffes? Mange ældre har faktisk mere at handle for end de unge, men nu dropper jeg Coops butikker, for jeg har ikke tænkt mig at købe en ny, dyr telefon.«

Sådan skriver 77-årige Kirsten Trelleborg fra Slagelse i et læserbrev til avisen.

Da hun med garanti ikke er den eneste, der har det sådan, kontaktede avisen informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop.

- Er det rimeligt over for de mange ældre, som endnu ikke har taget den nye teknologi til sig?

- Vi har faktisk fået rigtig mange henvendelser om netop den annonce (Liniesnaps, red.) og prisforskellen, og jeg vil gerne prøve at forklare, hvorfor vi gør det sådan, siger han til Sjællandske.

Ifølge informationsdirektøren handler det overordnet om, at hele annoncemarkedet er i voldsom forandring.

- Vi oplever, at flere og flere siger nej til trykte reklamer. Og trykte reklamer er både dyre og besværlige - ikke mindst fordi de også skal bringes ud, siger han.

Derfor satser Coop i højere grad på de elektroniske medier - altså via internettet, på computeren eller en nyere mobiltelefon.

- Coop er jo ejet af kunderne, og vi har efterhånden 1,7 millioner medlemmer. De skal naturligvis have nogle fordele og gode tilbud - som for eksempel Liniesnapsen til 95 kroner, siger han.

- Men hvorfor kan kunderne så ikke bare bruge deres Coop-medlemskort?

- Det kan de også. Men i dette tilfælde kræves det også, at man først har aktiveret tilbuddet. Og det skal ske via en computer eller mobiltelefon, siger han.

Coop vil med andre ord gerne have endnu flere til at benytte mulighederne i den elektroniske markedsføring - og et af »lokkemidlerne« er så et tilbud på en Liniesnaps til påskefrokosten.

På Coops medlemsside skal man så vælge tilbuddet, som dermed bliver aktivt på medlemskortet. Det foregår helt automatisk - man skal blot indtaste medlemsnummer og vælge tilbuddet, så vil prisen automatisk blive reduceret til 95 kroner i forretningen, når man bruger sit medlemskort.

Ifølge Jens Juul Jensen ønsker man ikke bevidst at gøre livet mere besværligt for kunderne, selv om det naturligvis er mere besværligt for dem, som ikke ved, hvordan man gør - eller ikke har lyst. Men det er ifølge informationsdirektøren den vej, annoncemarkedet bevæger sig.

- Det er en måde, vi kan give vores kunder særligt gode og målrettede tilbud. Og samtidig forhindre, at en konkurrerende butik blot køber 100 flasker og sælger dem til en højere pris bagefter.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk