18. juli 2018
De asfalterede kørebaner er i ringere stand i Slagelse Kommune end i resten af landet. Det fremgår af SAMKOMs seneste kontrol af kommunevejene.Foto: Kim Brandt
De asfalterede kørebaner er i ringere stand i Slagelse Kommune end i resten af landet. Det fremgår af SAMKOMs seneste kontrol af kommunevejene.Foto: Kim Brandt
Foto: KIM BRANDT
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Asfalten er nedslidt i Slagelse Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Asfalten er nedslidt i Slagelse Kommune
Slagelse - 17. juni 2018 kl. 06:55
Af Anna E. Karstoft
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Asfalten er ældet og nedbrudt i overfladen, ligesom vejene flere steder er blevet lappet. Sådan er kørebanernes tilstand på flere strækninger i Slagelse Kommune.

Ifølge en landsdækkende undersøgelse af kommunevejenes tilstand fra april 2018 var tilstanden på kørebanerne i Slagelse Kommune i 2017 under landsgennemsnittet.

Undersøgelsen, der er foretaget af SAMKOM i samarbejde med Vejdirektoratet, konkluderer nemlig, at »restlevetiden« på de kommunale veje i Slagelse Kommune er negativ - med en værdi på 30 procent.

Det vil sige, at kommunen skal investere flere penge end den almindelige løbende vedligeholdelse for at bringe kørebanernes tilstand i balance. Balance opnås, når restlevetiden er på 50 procent.

Dermed var asfaltens tilstand i Slagelse Kommune i 2017 også ringere end i resten af landet, hvor den gennemsnitlige restlevetid var på 42 procent.

Peter Johansen, der er entreprenørchef i Slagelse Kommune, er ikke bekymret. Han mener det negative resultat for 2017 er et udtryk for, at kommunens fem funktionskontrakter, der løber over en periode på godt ti år, udløber i slutningen af 2018.

- I de sidste år af sådan en kontrakt får man ikke nødvendigvis fuld valuta for de penge, man putter ind i kontrakterne, forklarer entreprenørchefen og uddyber, at der typisk er et overforbrug i starten af kontraktperioden og et underforbrug i slutningen af perioden.

- Entreprenørfirmaerne har vurderet, at man opnår mest ved hurtigt at få vedligeholdt vejene og håbe på, at de holder perioden ud, forklarer Peter Johansen og uddyber, at entreprenørerne som regel lægger asfalt fra kant til kant på længere strækninger i begyndelsen af kontraktperioden, hvor man i slutningen fortrinsvist vælger at bruge lappeløsninger for at leve op til kontraktens krav.

Peter Johansen mener ikke, at SAMKOM-rapporten giver et retvisende billede af vejenes tilstand, da den ikke tager højde for de variationer, der finder sted på en tiårig periode.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk