22. august 2018
Efter prisnedsættelsen 1. januar 2018 koster en tur over Storebælt med en pendleraftale 31 kr. efter de skattemæssige fradrag. Det vil ifølge Sund & Bælt give endnu bedre mulighder for at får arbejdskraften til at bevæge sig på tværs af Storebælt. Foto: Helge Wedel
gallery icon

Se billedserie

Efter prisnedsættelsen 1. januar 2018 koster en tur over Storebælt med en pendleraftale 31 kr. efter de skattemæssige fradrag. Det vil ifølge Sund & Bælt give endnu bedre mulighder for at får arbejdskraften til at bevæge sig på tværs af Storebælt. Foto: Helge Wedel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 31 kroner for en tur over Storebæltsbroen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

31 kroner for en tur over Storebæltsbroen
Slagelse - 16. januar 2018 kl. 12:34
Af Helge Wedel
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Januars reklamekampagne og den ene pylon oplyst med grønt LED-lys har givet fået budskabet om prisnedsættelse med 15 procent på Storebæltsbroen til at nå de fleste.

Men direktøren for Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen vil gerne have endnu mere fokus på de særlige pendleraftaler, der nu gør det muligt at køre over broen 20 gange om måneden for blot 31 kroner hver vej, når befordringsfradraget også er trukket fra. Direktøren har derfor sendt et brev ud til kommuner og erhvervsliv på begge sider af Storebælt med en appel til i samarbejde at synliggøre de mange fordele Storebæltsbroen og de lavere pendlerrabatter giver lokalt og regionalt, når det gælder tiltrækning og bevægelse af arbejdskraft på tværs af Storebælt.

Aktuelt pendler 10.000 dagligt med tog over/under Storebælt, mens knap 2.000 bilister har en pendleraftale.

- Det er en markant forskel, som primært skyldes, at vi i Sund & Bælt ikke i tilstrækkelig grad er kommet igennem med budskaberne om de muligheder, der ligger i at få en pendleraftale for både arbejdstagere og -givere, siger Mikkel Hemmingsen.

En reaktion på brevet fra direktøren er på vej fra Slagelse, hvor erhvervschef Per B. Madsen fra Slagelse Erhvervscenter melder klar til møde og dialog om at udbrede muligheden for en pendleraftale til virksomhederne.

- Vi er naturligvis klar. Og jeg har allerede skrevet til Sund & Bælt. Jeg kender mange af vores virkomheder, der er nødt til at betale for brobizz for at få den ønskede arbejdskraft, siger Per B. Madsen til Sjællandske. Han ser kæmpe fordele i lavere priser eller hel gratis passage af Storebælt.

Han opfatter stadig betalingen på Storebælt som en urimelig forskelsbehandling og toldbarriere for erhvervslivet.

- Hvorfor skal det her fra Slagelse koste penge at fragte varer og arbejdskraft mod vest, når det ikke gør det mod øst, spørger erhvervschefen.

Per B. Madsen minder om den samfundsøkonomiske analyse, Fynsk Erhverv for nogle år siden fik konsulentvirksomheden Grontmij til at udføre. Den viste, at hvis brugerbetalingen på Storebæltsbroen blev afskaffet helt i 2015, ville samfundsøkonomien blive forbedret med 18 mia. kr. i perioden 2015-2049 i forhold til dagens situation.

- Vi er naturligvis på vej med de lavere priser, men efter min opfattelse er betalingen på Storebælt fortsat stærkt konkurrenceforvridende, og det påfører vores lokale virksomheder ekstra udgifter, siger Per B. Madsen.

Han vil loyalt sørge for, at muligheden for og fordelene ved en billig pendleraftale når ud til virksomhederne, og han ser frem til mere konkret viden og værktøjer, når han mødes med Sund & Bælt.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk