17. september 2021
Vores villighed til at pendle langt til og fra arbejde er for nedadgående, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Foto: Hans-Jørgen Johansen
Vores villighed til at pendle langt til og fra arbejde er for nedadgående, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Foto: Hans-Jørgen Johansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Villigheden til at pendle er dalet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Villigheden til at pendle er dalet
Sjælland - 29. juli 2021 kl. 06:17

Danmark: En ny undersøgelse, som Dansk Erhverv har lavet, viser, at danskernes er blevet mindre fleksible, når det gælder tidsforbruget på transport til og fra arbejde. 29 procent vil således højest have 45 minutter transporttid hver vej. For tre år siden syntes 43 procent, at halvanden times daglig transporttid til og fra arbejde var i orden.

- Det er svært at sige, hvorfor udviklingen er gået sådan. En forklaring kan være, at coronakrisen og restriktionerne har gjort, at hjemmearbejdende danskere er blevet mere bevidste om betydningen af transporttid for deres hverdag. Ikke desto mindre er udviklingen problematisk for erhvervslivet. For når virksomheder skal ansætte medarbejdere, så betyder villigheden til at pendle meget i forhold til rekrutteringsgrundlaget. Det skal også ses i lyset af, at mange virksomheder lige nu har svært ved at finde den rigtige arbejdskraft, når de søger nye medarbejdere, siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv.

23 minutter
Peter Halkjær peger desuden på, at 19 procent af danskere i beskæftigelse ikke ønsker at pendle mere end 45 minutter dagligt.

- Vi ser altså, at næsten hver femte ikke vil have mere end 23 minutter til arbejde. Det er ikke meget, og det kan spænde ben for den enkeltes muligheder for at få drømmejobbet, lige som det giver store begrænsninger for virksomhederne. Og det gælder i øvrigt virksomheder i hele Danmark. Mobilitet og fleksibilitet er nøglen til et dynamisk arbejdsmarked, og når der bliver mindre af de ting, så skader det dansk erhvervsliv og dermed også det danske samfund, anfører Peter Halkjær.

Analysen fra Dansk Erhverv viser også, at mænd er mere villige til at pendle i længere tid på arbejde end kvinder.

Højtuddannede er mere villige
Det fremgår også af analysen, at højtuddannede er parate til at acceptere længere transportid. 45 pct. af de beskæftigede, ufaglærte danskere er ifølge Dansk Erhvervs analyse villige til en samlet transporttid på op til en time, mens det gælder for 72 pct. af de beskæftigede danskere med en lang videregående uddannelse. Tilsvarende er 21 pct. af de ufaglærte villige til en transporttid på op til halvanden time, mens det gælder for 48 pct. af dem med en lang videregående uddannelse.

Om analysen
Norstat har på vegne af Dansk Erhverv foretaget en repræsentativ befolkningsundersøgelse om den transporttid, som beskæftigede danskere, er villig til at tage i tilfælde af ledighed. Norstat har spurgt 972 beskæftigede danskere i alderen 20-65 år, som afspejler målgruppen på variablene køn, alder og region.

Synes du, at kommunen er der for dig?