16. september 2021
Østbanen står med et akut behov for nye skiner. Men generelt har landets lokalbaner brug for skinne-investeringer for 7 milliarder kroner frem mod 20035, vurderer Rambøll i ny rapport. Det har fået Danske Regioner til at ønske større statstilskud til lokalbanerne. Foto: ørgen. C. Jørgensen.
Østbanen står med et akut behov for nye skiner. Men generelt har landets lokalbaner brug for skinne-investeringer for 7 milliarder kroner frem mod 20035, vurderer Rambøll i ny rapport. Det har fået Danske Regioner til at ønske større statstilskud til lokalbanerne. Foto: ørgen. C. Jørgensen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vil øge statstilskud til lokalbaner: - Ingen andre baner skal ende som Østbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Vil øge statstilskud til lokalbaner: - Ingen andre baner skal ende som Østbanen
Opdateret 07. maj 2021 kl. 12:09
Sjælland - 07. maj 2021 kl. 11:44
Af Tomas Revsbech

Der er behov for at løfte økonomien for landets 14 lokalbaner. Både hvis man vil sikre penge til Østbanen nu og for at undgå, at andre lokalbaner havner i samme situation.

arrow Læs også: Før infrastruktur-slutspil: Østbane-løsning uafklaret

Sådan lyder det fra Venstres folketingsmedlem Jacob Jensen og SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen efter ny Rambøll-rapport har vist, der er behov for at investere 8,5 milliarder kroner i lokalbanerne frem mod 2035.

Et investeringsbehov, der ifølge Danske Regioner, der har ansvaret for lokalbanerne, betyder, at staten må øge sit årlige tilskud til banerne med 124 millioner kroner.

- Når man kender situationen på Østbanen, må det være ret oplagt at se på, om der skal rykkes ved statstilskuddet, siger Jacob Jensen, der ud over at være folketingsmedlem også er 2. næstformand i Region Sjælland.

- Regeringen har bebudet, at de vil komme med deres egne beregninger på, hvad der er behov for. Det har vi endnu til gode at se.

- Men faktum er bare, at Region Sjælland, der har Østbanen, ikke har den økonomiske ramme, der skal til for at løse opgaven. Kommer der ikke flere penge, må Østbanen lukke i morgen, tilføjer Jacob Jensen.

SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen bebuder, at hun vil tage regionernes ønske med ind i de igangværende infrastrukturforhandlinger.

- Deres ønske har fuld opbakning fra vores side af. Lokalbanerne er vigtige for de lokalsamfund og de områder, de ligger i. Den situation, Østbanen er endt i, duer ikke, og andre lokalbaner skal ikke ende som Østbanen, siger hun.

SF-ordføreren hæfter sig også ved, at Rambøll-rapporten har regnet på, hvad det vil koste at indsætte batteritog og dertilhørende ladeinfrastruktur på lokalbanerne.

- Regeringens infrastrukturudspil er ikke særlig grønt. Men kan vi gøre lokalbanerne grønnere, er der en klimagevinst, som vil gøre hele planen mere klimavenlig. Så det er noget, vi vil bede Transportministeriet om at undersøge nærmere, siger hun.

arrow To partier kræver skinner til Østbanen med i trafikplan
17. april 2021 kl. 06:12 Opdateret: kl. 18:00
arrow Se projekterne: S genbruger næsten alt fra blå infrastrukturplan
16. april 2021 kl. 12:25 Opdateret: kl. 12:17
Synes du, at kommunen er der for dig?