15. juni 2021
Det nye signalprogram er mere end syv år forsinket. Selv den seneste tidsplan har været presset af, at Banedanmark i foråret måtte skyde premieren på det nye signalprogram i Østdanmark på Roskilde-Køge strækningen til december i år. Foto: Banedanmark.
Det nye signalprogram er mere end syv år forsinket. Selv den seneste tidsplan har været presset af, at Banedanmark i foråret måtte skyde premieren på det nye signalprogram i Østdanmark på Roskilde-Køge strækningen til december i år. Foto: Banedanmark.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trods milepæl: Banedanmark tør ikke love nye togsignaler til tiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Trods milepæl: Banedanmark tør ikke love nye togsignaler til tiden
Sjælland - 12. november 2019 kl. 12:22
Af Tomas Revsbech

Signalfejl er den enkeltårsag, der er skyld i, at flest danske togrejsende bliver forsinkede.

Derfor ventes et nyt signalprogram at kunne spare togpendlerne på fjern- og regional-banerne helt op imod 790.000 timers forsinkelse årligt, når det engang bliver fuldt udrullet.

Forsinket syv år

Men udrulningen af et nyt signalprogram på landets jernbaner er mere end syv år forsinket.

Samtidig er den seneste tidsplan kommet under pres, fordi premieren på det nye signalprogram i Østdanmark på Lille Syd-banen mellem Roskilde og Køge er blevet udskudt. Banen er teststrækning for den resterende udrulning af signalprogrammet på resten af de sjællandske jernbaner.

Tidsplan under vurdering

I sidste uge kom der dog pludselig nye positive signaler fra Banedanmark: Det nye signalsystem bliver klar på Roskilde-Køge 15.december.

Men det er ikke det samme som, at udrulningen af det nye signalsystem til de resterende jernbaner på Sjælland nu er kommet på skinner.

Sådan lyder det fra Søren Boysen, direktør for signalsystemer i Banedanmark.

- Vi har et tæt pakket program, men følger planen og styrer frem mod at være klar 15.december. Planen derfra er at den resterende del af Lille Syd skal kunne tages i brug medio 2021. Den samlede tidsplan for den resterende del af udrulningen i Østdanmark er vi i øjeblikket i gang med at kigge på sammen med vores leverandør Alstom, siger Søren Boysen.

Søren Boysen

Søren Boysen er direktør for jernbanens
signalsystemer i Banedanmark.
Foto: Jesper Blæsild/Banedanmark.


Ingen garantier

Signal-direktøren vil ikke garantere, at tidsplanen for den resterende del af udrulningen kommer til at holde:

Tidsplan for udrulning
Milepæle for signalprogrammet ERMTS i Østdanmark:
  • 15.december: Lille Syd (Roskilde-Køge)
  • Medio 2021: Lille Syd (Køge-Haslev-Næstved).
  • Ultimo 2022: Sydbanen Ringsted-Næstved-Nykøbing F. Derefter skal strækningen elektrificeres.
  • 2024/2025: Nordvestbanen Roskilde-Holbæk-Kalundborg. Derefter skal strækningen elektrificeres.


Derfor skal de gamle signaler udskiftes
  • Udskiftningen af jernbanens gamle signalsystem skal give færre signalfejl, som er skyld i 18 procent af alle forsinkelser.
  • Det nye signalsystem skal give mulighed for at køre flere tog og for højere hastighed på visse strækninger og et ensartet højt sikkerhedsniveau på hele jernbanen.


Kilde: Banedanmark og Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen

- Jeg forholder mig lige nu til, at vi har en milepæl 15.december, og så har vi en ny milepæl i 2021. Det er det, jeg styrer efter. Hvad der præcist bliver takten i resten af Østdanmark, det kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt, men arbejdet frem imod de to milepæle på Lille Syd, gør, at jeg er fortrøstningsfuld, siger han.

Søren Boysen forklarer, at én ting er at teste signalsystemer af på en teststrækning. Noget andet er at prøve signalsystemet af i virkeligheden.

- Vi har også haft teststrækninger til signalprogrammet i Jylland og på S-togsbanen. Det har vi haft stor glæde af. Vi har kunnet få testet eventuelle børnesygdomme af og samtidig få tillid til systemet, inden vi ruller videre. Og i Nordjylland kører togene nu rigtig godt med det nye signalsystem

- Men vores erfaring fra de første strækninger, der har fået det nye signalsystem, er bare også, at der dukker noget uforudset op. Især på S-banen havde vi mange driftforstyrrelser i begyndelsen. De grundlæggende ting skal altså være på plads, og vi skal have generel tillid til systemet, før vi går videre, siger Søren Boysen.

Hænger sammen

Forsinkelserne i udrulningen af signalprogrammet er ikke kun væsentlig i forhold til at få bugt med de mange signalfejl. Hele elektrificeringen af jernbanen er også afhængig af, hvordan det går med udrulningen af signalprogrammet.

De nuværende, gamle signaler kan nemlig ikke tåle de magnetfelter, der opstår, når der kommer el-ledninger op og hænge over dem.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?