10. december 2018
Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen forsikrer, at der skal investeres, så pendlertrafikken til og fra København bliver bedre. Foto:Søren Schaadt Larsen
Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen forsikrer, at der skal investeres, så pendlertrafikken til og fra København bliver bedre. Foto:Søren Schaadt Larsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Transportminister: Vi gør togtrafikken mere attraktiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportminister: Vi gør togtrafikken mere attraktiv
Sjælland - 14. marts 2018 kl. 09:50
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere pendlere, det samme antal tog og et nogenlunde lige så lange rejsetider, som i dag.

Sådan ser togrejsen ud i 2032, hvis man ser Trafikplanen for den statslige jernbane har netop været i høring.

En 32 procents stigning i passagerer øst for Storebælt og flere, som vælger at bosætte sig i kommunerne på Sjælland.

Det er realiteterne i Trafikplanen.

Den viser også, at rejsetiderne i 2032 vil være nogenlunde de samme som i dag, mens timemodellen, hvor passagerer skal kunne komme fra Kalundborg eller Nykøbing Falster til København H på under en time, er droppet.

- Rejsetiderne er meget langt fra de forventede togtider, der nu fremgår af Trafikplanen, skriver regionen i sit høringssvar til planen og henviser til, at Togfonden. Togfonden er ikke vedtaget som et hele, men delaftaler er.

Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen (LA) mener, at kollektiv transport er en vigtig del af fremtidens pendlertrafik, men kunne ikke udtale sig om trafikplanen, da han ikke havde læst rapporten.

- Jeg har ikke haft lejlighed til at se disse. Men jeg mener, at vi skal have et system, der virker. Indkøbet af nye eltog er sat i udbud. Vi er ved at gøre togtransport mere attraktivt, sagde Ole Birk Olesen, da sn.dk talte med ham på en konference for fremtidens transport tirsdag eftermiddag. Fremtidens transport skal blandt andet bestå af tog, men også biler:

- Vi skal bruge de penge det koster, at forbedre adgangene til København. Vi skal udvide vejene. Jeg har stor tiltro til privatbilisme. Nye signaler til jernbanen koster 20 milliarder kroner. Det samme koster det at udvide motorvejene, så vil skal have flere bredere motorveje, lød det fra ministeren.

Læs mere i onsdagens udgave af Nordvestnyt, DAGBLADET og Sjællandske. E-avisen kan købes her: http://sn.dk/modules/sn/flow_page_buy

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.