22. juli 2019
Store dele af jernbanen på Sjælland skal i foråret undergå sporarbejde. Arbejdet gennem syv uger på hovedstrækningen RIngsted-Korsør har dog fået pendlerne op af stolene, fordi de mener, Banedanmark prioriterer godstrafikken højere end passagertrafikken. Foto: Banedanmark
gallery icon

Se billedserie

Store dele af jernbanen på Sjælland skal i foråret undergå sporarbejde. Arbejdet gennem syv uger på hovedstrækningen RIngsted-Korsør har dog fået pendlerne op af stolene, fordi de mener, Banedanmark prioriterer godstrafikken højere end passagertrafikken. Foto: Banedanmark
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Togkaos i vente: - Vi risikerer at må efterlade folk på perronen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Togkaos i vente: - Vi risikerer at må efterlade folk på perronen
Opdateret 23. januar 2019 kl. 12:11
Sjælland - 23. januar 2019 kl. 10:15
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Det bliver et helvede at være togpendler.

arrow Læs også: Se video og grafik: Nu står den på togbusser og færre tog

Sådan lyder det fra en frustreret Toke Hermind, pendlertalsmand fra Slagelse.

Årsagen til frustrationen er syv ugers sporarbejde på en af landets mest benyttede togstrækninger Kørsør-Ringsted, der ikke bare bringer lokale pendlere fra Ringsted, Sorø, Slagelse og Korsør til arbejde, men også rejsende på tværs af landet.

- Der er rigtig mange, der pendler mellem eksempelvis København og Odense hver dag. De vil ligesom os blive berørt, siger en ligeledes frustreret Henrik Wærum Høgh, pendlertalsmand fra Ringsted.

Arbejdet betyder, at de togrejsende, der normalt har fire til fem afgange i timen hver vej, må indstille sig på to afgange i timen hver vej i myldretiden og en afgang hver vej i timen resten af dagen i det meste af perioden.

Det går ikke kun udover fleksibiliteten.

Pendlerne frygter, at de få afgange betyder, at der ikke er plads til alle i toget. En bekymring, DSB deler.

- Vi kan ikke flytte alle de passagerer, vi har, over i andre tog med det antal afgange, vi er blevet tilbudt. Vi forsøger at gøre de tog, vi får lov til at køre med, så lange som muligt. Men vi kan kun gøre togene så lange, som perronerne tillader. Vi risikerer at må efterlade folk på perronen, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

Hos pendlerne bliver frustrationerne ikke mindre af, at der faktisk godt kunne køre flere passagertog under sporarbejdet.

Det skyldes, at Banedanmark har valgt at give en del af de sparsomme afgange til godstog.

- Jeg har selv et job, hvor jeg i et vist omfang kan flekse, hvornår jeg kommer og går. Men der er jo pædagoger, klinik-assistenter og alle mulige andre, der har faste mødetider. Og det er jo forfærdeligt for dem, hvis der ikke er plads til dem i togene, siger Toke Hermind.

Hos Banedanmark påpeger man, at man er bundet op på EU's regler, der siger, at man skal gøre det muligt for godsoperatører at sende gods gennem Danmark.

Styrelsen understreger dog, at godstogene ikke kører i myldretiden om morgenen og eftermiddagen.

- Vi prioriterer selvfølgelig passagererne så meget, vi kan. Derfor har vi også planlagt udelukkende at køre passagertog i myldretiden, både om morgenen og om eftermiddagen. På denne måde bliver generne minimeret mest muligt for passagererne, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.

Men det er ikke muligt at henlægge al godstrafikken til aften- og nattetimerne, hvor der er få eller ingen passagerer:

- Vi har nogle forpligtelser over for godsoperatørerne, som vi også skal tage hensyn til. Godsvirksomhederne har nogle vitale transporter, nogle gange med farligt gods, som skal gå via jernbane. Det skal vi naturligvis prioritere, at det kan ske, siger han.

arrow Borgmestre frygter sporarbejde
22. marts 2019 kl. 10:02 Opdateret: kl. 10:02
arrow Sporarbejde: DSB tilbyder togpendlere penge-plaster for togkaos
11. marts 2019 kl. 07:17 Opdateret: kl. 11:28