16. juli 2019
Regeringen og Dansk Folkeparti har droppet anden fase af Togfonden, der skulle give timedrift mellem landets fire største byer. Der bliver dog hurtigere tog mellem Ringsted station (billedet og Odense). Foto: Anders Ole Olsen.
Regeringen og Dansk Folkeparti har droppet anden fase af Togfonden, der skulle give timedrift mellem landets fire største byer. Der bliver dog hurtigere tog mellem Ringsted station (billedet og Odense). Foto: Anders Ole Olsen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Timeplan for tog skrottes af blå blok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Timeplan for tog skrottes af blå blok
Sjælland - 13. marts 2019 kl. 12:29
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er for dyrt og urealistisk. Og sjællænderne ville stå tilbage på trinbrættet, mens togene suser af sted mellem landets største byer.

Sådan lyder det fra Venstres finansordfører Jacob Jensen om regeringen og DF's beslutning om droppe nye investeringer i Togfonden, som blev vedtaget af den tidligere SRSF-regering sammen med Enhedslisten og DF.

Venstre har længe været modstander, og nu har Dansk Folkeparti tilsluttet sig den holdning.

Ifølge partiet fordi DSB er ved at indkøbe tog, der alligevel ikke vil kunne køre stærkt nok til at leve op til ambitionerne om den såkaldte timemodel, der skulle sikre at rejsetiden mellem landets fire største byer blev reduceret til en time.

Og ifølge Jacob Jensen, der valgt i Sjællands Storkreds, er det en god prioritering.

Timemodellen vil først og fremmest komme folk i storbyerne til gode, mens folk på Sjælland og i landets øvrige landdistrikter vil blive koblet af.

- En timemodel har jo eksempelvis ikke engang plads til at toget kan stoppe et sted på Sjælland uden for København. Så skulle sjællænderne stå på et trinbræt og se togene drøne forbi. Vi prioriterer at investere, så vi får alle områder af Sjælland og Danmark med, siger Jacob Jensen.

Første del af timemodellen er dog allerede igangsat med den nye København-Ringsted bane. Og der er da også i regeringen og DF's udspil sat penge af til at rette jernbanen mellem Ringsted og Odense til, så togene fremover vil kunne køre stærkere til Odense.

Samtidig har parterne afsat 4,8 milliarder kroner til en ny helt ny højhastighedsjernbane på Vestfyn, som påbegyndes i 2024. Det vil nedbringe rejsetiden mellem Odense og Kauslunde med 6 minutter.

- Men vi skrotter togfondens anden fase, der blandt andet skulle give en ny bro over Vejle Fjord. De penge vil vi hellere bruge på at bekæmpe eksempelvis trængslen på vejene, end at få et tog, der kører 1 minut hurtigere mellem Aarhus og Odense, siger Jacob Jensen.