23. oktober 2021
Tesla S er den første elbil som kan tåle en direkte sammenligning med Mercedes E-klassen, som er standard i taxabranchen. Derfor vil TaxiNord gerne teste bilen i forsøg og købe op til 40 vogne. Men prisen er en hindring.
Tesla S er den første elbil som kan tåle en direkte sammenligning med Mercedes E-klassen, som er standard i taxabranchen. Derfor vil TaxiNord gerne teste bilen i forsøg og købe op til 40 vogne. Men prisen er en hindring.
Foto: Torben Arent
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Taxafirmaer kæmper for at teste el-bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Taxafirmaer kæmper for at teste el-bil
Opdateret 19. september 2012 kl. 06:25
Sjælland - 17. september 2012 kl. 04:00
Af Jesper Sabroe
FDM kalder i en anmeldelse Tesla S for en mageløs elektrisk limousine med dragende design, monstermotor og robust rækkevidde og direktøren for TaxiNord, hvor de fleste nordsjællandske vognmænd er tilsluttet, kalder bilen den første el-bil, der kan sammenlignes med Mercedes E-klassen.

- Der er derfor stor interesse hos vognmændene for at teste Tesla S i drift. Men prisen er en forhindring, siger Carsten Aastrup, der selv har været i Californien for at testkøre bilen ved fabrikken, hvor de første biler røg af samlebåndet her i juli måned.

En Tesla S koster cirka 700.000 kroner fra fabrikken og er indtil videre uden danske afgifter. En Mercedes E koster omkring det samme med afgifter for en privatperson, men som taxa er indkøbsprisen på grund af afgiftsafløftning blot den halve.

- Medmindre vi finder en løsning på den prisforskel, kan det ikke svare sig at teste Tesla S drift som taxa, siger Carsten Aastrup.

Sammen med en række samarbejdspartnere har TaxiNord både søgt Trafikstyrelsen om tilskud via puljen til energieffektive transportløsninger og har haft foretræde for Folketingets Trafikudvalg.

- Vi er parate til at påtage os en risko med hensyn til gensalgsprisen, at indhente erfaringer om el-biler i taxadrift, at investere i opladningsudstyr og markedsføre konceptet over for et erhvervsliv som i stigende grad efterspørger grønnere kørsel. Det er en rimelig billig måde fro staten og kommunerne at få testet et elbil-koncept , siger taxidirektøren.
Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?