25. marts 2019
Tænketanken Kraka har analyseret hvilke infrastrukturprojekter, der endnu ikke er sat i gang, der bedst kan betale sig. Og her er der blevet plads til flere sjællandske jernbaneprojekter. Foto: Banedanmark.
Tænketanken Kraka har analyseret hvilke infrastrukturprojekter, der endnu ikke er sat i gang, der bedst kan betale sig. Og her er der blevet plads til flere sjællandske jernbaneprojekter. Foto: Banedanmark.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tænketank: Stor gevinst ved at opgradere s-tog og Ringsted-Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tænketank: Stor gevinst ved at opgradere s-tog og Ringsted-Odense
Sjælland - 18. februar 2019 kl. 10:51
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Pendlere og de øvrige togrejsende bruger unødig lang tid på deres rejse mellem Ringsted og Odense såvel som I s-toget. Det samme gælder i øvrigt bilisterne på Skovvejen mellem Holbæk og Kalundborg.

En analyse som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri viser i hvert fald, at en opgradering af flere sjællandske jernbaneprojekter samt en forlængelse af Kalundborg-motorvejen, alle er investeringer, der giver god mening rent samfundsøkonomisk.

Alle projekterne har nemlig en samfundsmæssig intern rente på fire procent eller mere. Det betyder, at investeringen af vores skattekroner vil øge effektiviteten så meget, at projekterne vil give et samfundsøkonomisk overskud i løbet af en årrække.

- Opgraderingen af s-banen og jernbanen mellem Ringsted og Odense har endda en intern rente på henholdsvis 17 og 16 procent, så her er tale om virkelig gode samfundsøkonomiske investeringer. Det er bare uforståeligt, at der ikke er sket noget - især med hensyn til Ringsted-Odense, som blev besluttet i 2009, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.

Han opfordrer politikerne på Christiansborg til at få sat gang i de byggerier, der er mest rentable.

Analysen viser ikke, hvilke infrastruktur-projekter, der ikke kan svare sig.

Men tal fra Kraka viser, at en udbygning af landevejen mellem Rønnede og Næstved til motorvej, kun har en intern rente på 3,9 procent. En beregning, der dog er blevet anfægtet af en nylig Cowi-rapport, som viser, at bil-belastningen på landevejen er større end antaget, og at den interne rente derfor ligger på 5,3 procent.

Ringe projekter
Krakas analyse viser i øvrigt, at der er en række vej- og jernbane-projekter, som allerede er vedtaget, som hr en så dårlig intern rente, at det må betragtes som en dårlig samfundsmæssig investering.

Det gælder etableringen af de såkaldte letbaner i København, Aarhus og Odense.

Her er sjællandske infrastruktur-projekter der ifølge Kraka har en intern rente på mindst 4,0 pct.:

Hastighedsopgraderinger på S-banen til 120 km/t: 17,3 pct.

Opgraderingen af banen mellem Ringsted og Odense: 16 pct.

S-tog til hhv. Roskilde og Helsingør: 9,7 pct.

Elektrificering af jernbaner (Togfonden DK): 5,5 pct.

Udbygning af Skovvejen, etape 3: 4 pct.

Den interne rente beskriver det årlige afkast af en investering i form af eks. kortere rejsetid vs. gener som støj og luftforurening.

En intern rente på 4 pct. anvendes som tommelfingerregel for, hvornår et projekt er forrentet "godt nok".

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.