20. november 2019
Når København-RIngsted banen åbner i maj 2019 sker det med to togafgange i timen. Det skyldes, at ombygningen af Ringsted Station er blevet så dyr, at Banedanmark har måttet ty til en skrabet byggeplan, der tager længere tid end oprindelig planlagt. Foto: Anders Ole Olsen.
Når København-RIngsted banen åbner i maj 2019 sker det med to togafgange i timen. Det skyldes, at ombygningen af Ringsted Station er blevet så dyr, at Banedanmark har måttet ty til en skrabet byggeplan, der tager længere tid end oprindelig planlagt. Foto: Anders Ole Olsen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stationsombygning blev dobbelt så dyr: Styrelse beklager urealistisk budget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stationsombygning blev dobbelt så dyr: Styrelse beklager urealistisk budget
Opdateret 25. september 2018 kl. 15:40
Sjælland - 25. september 2018 kl. 10:30
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Regningen for at ombygge Ringsted Station til at blive et trafikknudepunkt i jernbanetrafikken, er blevet mere end dobbelt så dyr, som budgetteret. Det skriver Ingeniøren

arrow Læs også: Rapport afslører hvorfor ombygning af Ringsted Station blev 118 procent dyrere

Ifølge fagbladet er prisen for at bygge Ringsted Station steget fra 440 til 961 millioner kroner siden projektets vedtagelse. Det har Banedanmark taget konsekvensen af og har billiggjort ombygningen. Det tager længere tid, end først planlagt. Det betyder, at København-RIngsted banen åbner med to togafgange i timen i maj 2019.

Trods den skrabede model bliver ombygningen stadig dyrere end først budgetteret. Nu lyder prisen på 730 millioner kroner, altså 290 millioner mere end den oprindeligt planlagte løsning.

I en mail til Sn.dk skriver Banedanmarks økonomidirektør Peter Jonasson, at ombygningsprojektet i Ringsted simpelthen ikke fået nok opmærksomhed i budget- og planlægningsfasen:

- Ringsted Station indgår i projektet København-Ringsted, der samlet set er et projektet til 10 milliarder kroner. Det er ikke nogen undskyldning. Jeg kan klart konstatere, at Ringsted Station ikke har fået nok opmærksomhed, og det har vi taget konsekvensen af nu, skriver han.

- Fejlen skulle have været opdaget tidligere, og det er beklageligt, at det ikke er sket. Ligeså skulle det lave budget aldrig have fået lov til at ligge til grund for projektet. Da budgetfejlen bliver opdaget i efteråret 2017, sætter vi gang i en afdækning af problemets omfang med hjælp af eksterne eksperter. Det er først i denne sammenhæng, at omfanget af problemet bliver klart for os, skriver han endvidere.

Som konsekvens af sagen har Banedanmark ifølge Peter Jonasson haft en gennemgang af hele projektet med konsulent-bistand. Samtidig har man centraliseret styrelsens økonomiressourcer og økonomistyring:

- Det betyder således, at der ikke længere kan fastlægges decentrale budgetter i projekterne, skriver han.

arrow Markant færre tog gennem Ringsted i det nye år
13. november 2018 kl. 14:58 Opdateret: kl. 15:02
arrow Minister: Skrabet stationsløsning nødvendig nu og her
09. november 2018 kl. 15:38 Opdateret: kl. 15:35