8. december 2019
Baneedanmark har en målsætning om, at maks. 25 procent af de jernbane-spærringer, man bestiller til sporarbejde, skal udnyttes. Det mål har man nået en gang siden 2013. Foto: Lars Skov
Baneedanmark har en målsætning om, at maks. 25 procent af de jernbane-spærringer, man bestiller til sporarbejde, skal udnyttes. Det mål har man nået en gang siden 2013. Foto: Lars Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sporarbejde: Ordførere vil have Banedanmarks effektivitet op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sporarbejde: Ordførere vil have Banedanmarks effektivitet op
Opdateret 21. november 2019 kl. 10:01
Sjælland - 21. november 2019 kl. 08:14
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er »helt vildt«, at en tredjedel af alle varslede spærringer af jernbanen til sporarbejder, ikke bliver til noget.

arrow Læs også: Sporarbejde: Ubrugte jernbane-spærringer et problem i årevis

Det mener Henning Hyllested, transportordfører i S-regeringens støtteparti Enhedslisten.

Han efterlyser skærpede krav til Banedanmarks effektivitet, når det gælder sporspærringer:

- Jeg tror, at alle kan blive enige om, at sporarbejde, det er noget, der helst skal overstås i en fart. Derfor er det altså ikke godt, at der er så mange af de sporspærringer, man bestiller, ikke bliver til noget, siger Henning Hyllested til Sn.dk

Normalt er økonomisk pisk og gulerod ikke partiets kop te. Men sagen om de mange ubrugte sporarbejder viser ifølge Henning Hyllested, at der er noget galt i de krav og forventninger, staten stiller til Banedanmark i de kontrakter man indgår mellem de to parter.

Ifølge Banedanmark kan det blive en dyr omgang for staten, hvis der bliver skruet for voldsomt op i kravene til, hvor effektive Banedanmark er.

Den problematik anerkender Henning Hyllested.

- Det er klart, at man arbejder ud fra, at tingene skal være så billige som muligt. Men hvis hvis man tager det store samfundsregnestykke og indtænker DSB's udgifter til togbusser og alle de gener, som færre og forsinkede tog betyder for pendlerne, så løber det op i ganske mange penge. Jeg synes, det er helt vildt, at man har så mange ubenyttede spærringer. Det vil jeg altså fastholde, siger han.

Ifølge DSB's seneste årsregnskab udgjorde omkostninger til erstatningskørsel med blandt andet togbusser alene i 2018 284 millioner kroner. En stigning på 137 millioner kroner i forhold til året inden.

Også Venstre er kritiske
Også Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har slået til lyd for at indføre pisk og gulerod i Banedanmarks kontrakter.

Han har stillet spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S), om han vil overveje at »indføre økonomiske incitamenter, der kan sikre en mere præcis planlægning hos Banedanmark af behovet for sporspærringer«.

Ministeren er endnu ikke vendt tilbage med et svar, men har over for avisen tidligere givet udtryk for, at han vil afkræve Banedanmark en forklaring på de mange ubenyttede sporspærringer.

arrow Ny jernbane lukker ned i ni dage
19. november 2019 kl. 15:40 Opdateret: kl. 15:48