29. oktober 2020
Banedanmark har i de førte otte måneder i år bestilt 6600 sporspærringer over hele landet til sporarbejder - heraf 4032 på Sjælland. Men en tredjedel bliver ikke udnyttet. Fotoet her er taget ved en tidligere lejlighed. Foto: Lars Skov.
Banedanmark har i de førte otte måneder i år bestilt 6600 sporspærringer over hele landet til sporarbejder - heraf 4032 på Sjælland. Men en tredjedel bliver ikke udnyttet. Fotoet her er taget ved en tidligere lejlighed. Foto: Lars Skov.
Foto: Fotograf Lars Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Spildte sporspærringer er »Pisseirriterende« og »ikke godt nok«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spildte sporspærringer er »Pisseirriterende« og »ikke godt nok«
Sjælland - 25. oktober 2019 kl. 17:01
Af Tomas Revsbech

Det er ringe service over for tog-pendlerne, når Banedanmark bestiller en masse spærringer af landets togspor, som de alligevel ikke bruger til noget.

arrow Læs også: Tog: Spildte spærringer rammer få passagerer

Sådan lyder reaktionen fra transportordførerne Kristian Pihl Lorentzen (S) og Anne Valentina Berthelsen (SF) på, at 34 procent af de sporspærringer, Banedanmark har bestilt i år, aldrig er blevet benyttet.

Begge ordførere vil nu have transportminister Benny Engelbrecht (S) ind i sagen.

- Det her er ikke noget, der hjælper den grønne omstilling på vej. I forvejen er brugerne af den kollektive trafik forholdsvis utilfredse, og sporarbejder forringer folks forhold til den kollektive trafik. Så det er rent ud sagt pisse irriterende, at Banedanmark langtfra bruger de spærringer, de har bestilt. Spærringerne går jo ud over trafikken alligevel, uanset om de bliver brugt eller ej, siger en vred Anne Valentina Berthelsen til Sn.dk

Som omtalt i avisen i går har Banedanmark en ambition om, at 75 procent af de bestilte spærringer skal udnyttes.

Kristian Pihl Lorentzen mener godt, at Banedanmark kan tillade sig at være mere ambitiøse.

- Men de kunne jo starte med at oppe sig og leve op til deres egen målsætning. Noget af det, der er allervigtigst for pendlerne er jo tog til tiden. Hver gang, der er en sporspærring, går det jo over transporttiden eller antallet af afgange, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Ifølge V-transportordføreren vil han nu stille spørgsmål til ministeren om sagen og drøfte, om man eventuelt skal indrette Banedanmarks budgetter anderledes, så pengene til sporarbejde og sporspærringer fremover i højere grad er styret af økonomisk pisk og gulerod.

- Man kunne godt indrette det hele på en måde, så Banedanmark fik flere incitamenter til at blive mere effektive. Men i første omgang vil jeg bede ministeren hjælpe Banedanmark med at blive bedre. Vi er nødt til at forlange en mere præcis planlægning, siger Kristian Pihl Lorentzen til SN.dk

arrow Sporarbejde: Ordførere vil have Banedanmarks effektivitet op
21. november 2019 kl. 08:14 Opdateret: kl. 10:01
arrow Sporarbejde: Ubrugte jernbane-spærringer et problem i årevis
20. november 2019 kl. 11:58 Opdateret: kl. 15:46
arrow Spildte sporspærringer: Minister vil have forklaring
28. oktober 2019 kl. 00:41 Opdateret: kl. 12:14
Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?