28. september 2021
Vejene i og omkring hovedstaden er de mest befærdede i DAnmark. Derfor burde en større del af midlerne til nye veje gå til hovedstdsområdet, mener SMV Danmark. Foto: Kenn Thomsen.
Vejene i og omkring hovedstaden er de mest befærdede i DAnmark. Derfor burde en større del af midlerne til nye veje gå til hovedstdsområdet, mener SMV Danmark. Foto: Kenn Thomsen.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Små virksomheder om infrastrukturplan: Hovedstaden får for lidt asfalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Små virksomheder om infrastrukturplan: Hovedstaden får for lidt asfalt
Opdateret 28. juni 2021 kl. 19:23
Sjælland - 28. juni 2021 kl. 15:58
Af Tomas Revsbech

Små selvstændige, håndværkere og de øvrige bilpendlere kan trykke markant hårdere på speederne i Jylland end på Sjælland. Ikke mindst i hovedstadsområdet.

arrow Læs også: Jubler over nye skinner, men vil ikke røre ny asfalt

Og selv om der falder penge af til en række projekter i hovedstadsområdet i den nye infrastrukturaftale, havde SMV Danmark, der repræsenterer små selvstændige og håndværkervirksomheder, gerne set, at pengene til nye vejprojekter i aftalen var fordelt anderledes.

- Vi kan se, at cirka 40 procent af midlerne til nye vejprojekter falder i hovedstadsområdet. Vi havde gerne set, at andelen var endnu større, fordi vi ved, at det især er i og omkring Storkøbenhavn, der er problemer med trængsel, siger Bjarke Roed-Frederiksen, chefkonsulent i SMV Danmark.

Brancheorganisationen offentliggjorde i maj en analyse, der viser, at pendlerhastigheden er langsomst i og omkring Hovedstaden, mens den er højeste i Sønderborg Kommune og i tre nordjyske kommuner.

- Det hører selvfølgelig med til historien, at der er meget få veje på Frederiksberg, hvor man må køre mere end 50 km/t. Men det generelle billede er også bare, at der er mere trængsel i og omkring København, siger Bjarke Roed-Frederiksen.

I SMV Danmark anerkender man, at der i aftalen er afsat penge til en del projekter i hovedstadsområdet, der skal lette trængslen.

Heriblandt udvidelser af Motorring 3 og Motorring 4 samt udvidelser af Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen. Også en opgradering af S-togsnettet til metrodrift kan indirekte afhjælpe trængslen for SMV Danmarks medlemmer i kassevognene på vejene.

- Det er alle sammen projekter, vi gerne vil kvittere for. Men balancen skulle stadig have været anderledes. Når man ser på infrastrukturaftalen, så bærer den generelt præg af de sædvanlige kompromisser mellem små og store projekter rundt om i hele landet. Der havde vi gerne set, at man var blevet enige om en mere ambitiøs plan, der havde tilgodeset trængselsproblemerne der, hvor de er størst, i siger Bjarke Roed-Frederiksen.

arrow Se kort: Mia. til nye sjællandske motorveje og jernbaneprojekter
28. juni 2021 kl. 10:53 Opdateret: kl. 14:58
arrow Før infrastruktur-slutspil: Østbane-løsning uafklaret
25. juni 2021 kl. 09:36 Opdateret: kl. 09:36
Stemmer du til kommunalvalget i år?