25. oktober 2020
Lokofører Klaus Pedersen skal oplære DSB's lokoførere i at bruge de nye el-lokomotiver inden det første lokomotiv ruller ud på skinner i slutningen af oktober måned. Foto: Thomas Olsen.
Lokofører Klaus Pedersen skal oplære DSB's lokoførere i at bruge de nye el-lokomotiver inden det første lokomotiv ruller ud på skinner i slutningen af oktober måned. Foto: Thomas Olsen.
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nye el-tog: Slut med kræftfremkaldende diesel-os

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye el-tog: Slut med kræftfremkaldende diesel-os
Opdateret 24. september 2020 kl. 08:19
Sjælland - 23. september 2020 kl. 20:08
Af Tomas Revsbech

26 nye ellkomotiver, som DSB præsenterede onsdag, er først og fremmest købt for at sikre tog til tiden og så passer det ind i d politiske planer om en grøn omstilling.

arrow Læs også: Se billeder: Nye eltog vil komme på skinner før tid

Men for almindelige togrejsende og naboerne til de sjællandske togstationer betyder de nye el-lokomotiver også et farvel til skdelige diesel-partikler fra de gamle ME-lokomotiver, der har tøffet rundt på Sjælland i flere årtier.

DSB har godt nok forsøgt at begrænse udledningen de senere år. Men med el-togene er det slut med dieselpartikler. Og det vækker også glæde hos DSB's lokoførere, fortæller lokofører Klaus Pedersen, der oplærer DSB's lokoførere iat bruge de nye el-lokomotiver.

- Det er en gevaldig forandring i forhold til disellokomotiverne. Det giver et langt bedre arbejdsmiljø, både når vi taler om diesel-partikler, som der jo ikke er nogen af længere, og så i forhold til støjforurening, siger han.

Klaus Pedersen er i det hele taget begejstret for de nye lokomotiver.

De er fuldt ud computerstyrede i modsætning til ME-lokomotiverne, hvor man »skal være heldig« for at finde en knap, der lyser, når der er noget galt«:

- Når noget går galt i de nuværende lokomotiver i dag skal vi selv ud og finde af selv, hvad der er galt. Her er alt computerstyret, og vi kan langt hurtigere finde ud af, hvad der er galt. Så kan vi enten få afhjulpet fejlen eller få det rettet langt hurtigere, end vi har kunnet indtil nu, siger han.

arrow Se video: Her er udtjente diesel-lokomotivers El-afløser
14. september 2020 kl. 19:54 Opdateret: kl. 13:43
Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?