14. juni 2021
I 2019 konstaterede et sikkerhedstjek, at Østbanens skinner er så slidte, at topfarten blev sat ned fra 100 km/t til 75 km/t. Her ses pendlere ankomme til den nuværende endestation i Køge, hvor Østbanen efter planen skal forlænges til Roskilde fra 13. december. Foto: Henrik Fisker.
I 2019 konstaterede et sikkerhedstjek, at Østbanens skinner er så slidte, at topfarten blev sat ned fra 100 km/t til 75 km/t. Her ses pendlere ankomme til den nuværende endestation i Køge, hvor Østbanen efter planen skal forlænges til Roskilde fra 13. december. Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Slidte skinner truer opgradering af Østbanen: Frygter lukning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Slidte skinner truer opgradering af Østbanen: Frygter lukning
Sjælland - 11. november 2020 kl. 05:49
Af Tomas Revsbech

Borgerne i Roskilde-området og på Østsjælland kan fra næste måned se frem til direkte tog og kortere rejsetid mellem Roskilde og så Faxe Ladeplads og Rødvig.

arrow Læs også: Østbanens udløbsdato har været kendt længe

Her overtager Region Sjælland nemlig Roskilde-Køge strækningen på den såkaldte Lille Syd-bane fra staten, og sammenkobler strækningen med regionens egen lokalbane, Østbanen, der kører mellem Rødvig/Faxe Ladeplads og så Køge.

I køreplanen er der lagt op til en rejsetidsgevinst fra Rødvig/Faxe Ladeplads til Roskilde på ni minutter, mens tidsgevinsten den anden vej bliver på hele 27 minutter. I hvert fald hvis man skal tro den køreplan for Østbanen, der træder i kraft samme dag, som regionen overtager strækningen Roskilde-Køge.

Tyndslidte skinner overskygger gevinst

I Region Sjælland og hos trafikselskabet Movia overskygges glæden ved opgraderingen nemlig af bekymring over, hvor længe de lovede forbedringer kan holde.

- Som de fleste ved, er Østbanens skinner nedslidte og togene kører for nedsat fart. Vi står lige nu står og kigger ind i en kæmpe udfordring, hvor jeg frygter, at vi på et tidspunkt må stoppe togene og sende folk over i togbusser, hvis ikke, der sker noget, siger Peter Jacobsen, formand for Region Sjællands udvalg for regional udvikling (DF).

For et år siden måtte farten på Østbanen sættes ned. Men Region Sjælland har ikke pengene til at finansiere renoveringen. Siden da har Peter jacobsen og de øvrige regionsrådspolitikere forsøgt at få Christiansborg til at sende en pose penge. Indtil videre uden held. Foto: Peter Christensen.

Udmeldingen står i skarp kontrast til det løft af Østbanen, som en sammenkobling med Roskilde-Køge strækningen skulle give:

- Vi havde jo forventet, at sammenkoblingen ville give en masse synergier, både i form af flere passagerer og i form af en bedre økonomi. Men vi får ikke tingene til at spille, som vi ønsker og håber, før vi får nye skinner, siger Peter Jacobsen.

Forventer køreplan holder, men

Dorthe Nøhr Pedersen, administrerende direktør i Movia, oplyser, at den kommende køreplan tager højde for den nedsatte fart på Østbanen.

Østbanen skal kobles sammen med den nordlige del af Lille Syd-banen Køge-Roskilde, og dermed skabe en direkte forbindelse mellem Faxe og Stevns og så Roskilde. Den sydlige del af Lille Syd fra Næstved til Køge skal kobles på den nye København-Ringsted bane. Grafik: Lokaltog/Movia.

Hun forventer også, at Østbanens skinner holder, så den nye køreplan kan overholdes.

- Men i Movia deler vi omvendt bekymringen for, hvornår vi rammer det punkt, hvor skinnerne på Østbanen er så slidte, at vi ikke kan fortsætte togdriften sikkerhedsmæssigt forsvarligt, skriver Dorthe Nøhr Pedersen i en mail til avisen.

Sagen om de slidte skinner har indtil videre stået på i over et år, og siden december sidste år har Østbanens tog måttet køre 70 km/t.

Hellere hurtig-busser

Region Sjælland har ikke penge i kassen til at reparere skinnerne. Og alle håb om hjælp fra Christiansborg er indtil videre strandet hos transportminister Benny Engelbrecht (S), der ikke har villet gå ind i sagen.

Han har tværtimod talt varmt for, at Østbanen blev lavet om til en Bus Rapid Transit-rute på asfalt.

Flere af regeringens støttepartier forsøger nu at få banen ind i forhandlingerne om næste års finanslov.

arrow Rød og blå blok i strid om Østbanens redning
29. januar 2021 kl. 12:10 Opdateret: kl. 10:09
arrow S-formand: Skuffet over nul kroner til tog
07. december 2020 kl. 10:30 Opdateret: kl. 08:45
arrow Støttepartier: Østbanen skal på bordet i finanslovs-forhandlinger
11. november 2020 kl. 06:01 Opdateret: kl. 21:19
Hvor langt tror du Danmark når ved EM