15. december 2018
Østbanen kører i dag mellem Faxe Ladeplads/Rødvig og Køge. Når Region Sjælland overtager Lille Syd Roskilde-Køge skal banen efter planen forlænges til Roskilde. Her ses et af de nye tog på Lille Syd ankomme på Roskilde Station. Foto: Hans Jørgen Johansen.
Østbanen kører i dag mellem Faxe Ladeplads/Rødvig og Køge. Når Region Sjælland overtager Lille Syd Roskilde-Køge skal banen efter planen forlænges til Roskilde. Her ses et af de nye tog på Lille Syd ankomme på Roskilde Station. Foto: Hans Jørgen Johansen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skandaleramt signalprogram forsinker »ny« Østbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skandaleramt signalprogram forsinker »ny« Østbane
Opdateret 10. oktober 2018 kl. 08:33
Sjælland - 09. oktober 2018 kl. 17:17
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Drømmen om direkte tog mellem Faxe Ladeplads og Rødvig på Stevns og uddannelsesbyen Roskilde bliver udskudt mindst et år længere ud i fremtiden.

arrow Læs også: Opdateret - Ny busspareplan: Busrute og togbane fredes - Få overblikket her

Fortsatte problemer med at få det voldsomt fordyrede og stærkt forsinkede signalprogram til at fungere i togene betyder, at Region Sjællands overtagelse af banen fra staten bliver flytte fra december 2019 til december 2020. Måske endda længere ud i fremtiden. Det skriver DAGBLADET og Sjællandske onsdag.

»Signalsystemet er generelt forsinket og det konstateres nu, at dette også gælder indbygningen af ERMTS udstyr i de nødvendige regionale togsæt«, lyder det i en orientering til politikerne i Region Sjællands udvalget for trafik, infrastruktur og miljø.

- Det er jeg ærgerlig over. Vi havde set frem til at kunne overtage banen og forlænge den nuværende Østbanen fra Køge til Roskilde. Vi tror også, vi kunne drifte den bedre, end den bliver i dag, siger udvalgets formand Peter Jacobsen til aviserne.

Udsættelsen kommer ikke som lyn fra en klar himmel. Ifølge aftalen mellem staten og Region Sjælland står der faktisk, at de fortsatte problemer med at installere signalprogrammerne i togene kan betyde, at regionens overtagelse af banen kan blive udskudt.

Udskydelsen er dog held i uheld for Region Sjælland.

I forbindelse med en spareplan på busområdet skulle lokalbanen Høng-tølløsebanen nedgraderes til færre afgange. I den forbindelse skulle der afleveres to togsæt til Lille Syd og give en effektiviseringsgevinst på 2,5 millioner kroner.

Udskydelsen har nu fået politikerne til at droppe spare-planerne for Tølløsebanen. I hvert fald foreløbig:

- Nu må vi se, hvornår vi faktisk kommer til at overtage Lille Syd. Så tager vi stilling til tingene til den tid, konstaterer Peter Jacobsen.

arrow Borgmester tager spareplan roligt
04. oktober 2018 kl. 09:55 Opdateret: kl. 09:25
arrow Bus-besparelser ender på ministers bord
25. september 2018 kl. 09:33 Opdateret: kl. 09:33
arrow Sparekniv truer: 15 busruter i spil
05. september 2018 kl. 06:55 Opdateret: kl. 11:32
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.