23. maj 2019
Den kollektive trafik uden for hovedstaden trues af regeringens planer om at samle alle trafikselskaber i hovedstaden og splitte det østdanske trafikselskab Movia op. Det kan især true Tølløsebanen, mener Dansk Folkepartis næstformand i Region Sjælland, Peter Jacobsen. Pressefoto: Lokaltog A/S
gallery icon

Se billedserie

Den kollektive trafik uden for hovedstaden trues af regeringens planer om at samle alle trafikselskaber i hovedstaden og splitte det østdanske trafikselskab Movia op. Det kan især true Tølløsebanen, mener Dansk Folkepartis næstformand i Region Sjælland, Peter Jacobsen. Pressefoto: Lokaltog A/S
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sjællændere smides ud af Movia: Frygt for massakre på tog og bus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sjællændere smides ud af Movia: Frygt for massakre på tog og bus
Opdateret 24. januar 2019 kl. 10:52
Sjælland - 24. januar 2019 kl. 10:48
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Regeringens planer om at samle trafikselskaberne i hovedstadsområdet er en katastrofe for busser og lokaltog udenfor hovedstadsområdet.

arrow Læs også: Minister: Jeg deler ikke bekymringer for kollektiv trafik

Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis næstformand i regionsrådet i Region Sjælland, Peter Jacobsen, der er bestyrelsesmedlem i Movia og formand for Region Sjællands udvalg for regional udvikling.

- Jeg er nødt til at sige, at jeg er temmelig rystet over den her beslutning. Jeg frygter en massakre på den kollektive trafik uden for hovedstaden, siger en oprørt Peter Jacobsen.

Regeringens udmelding om, at Metroselskabet og Movia skal nedlægges til fordel for et selskab, der hedder HOT, Hovedstadens Offentlige Transport, betyder nemlig, at 11 kommuner på Sjælland og Lolland-Falster bliver smidt ud af det fælles østdanske trafikselskab Movia.

Det vil gå ud over års kamp for at skabe en sammenhængende kollektiv trafik på tværs af hele Sjælland, hvor titusinder pendler mellem Region Sjælland og Region Hovedstaden hver dag.

Samtidig har mange af de 11 kommuner, der ryger ud af Movia, svært ved at få økonomien til at hænge sammen i det daglige.

- Man samler alle kommuner med de økonomisk stærke muskler i hovedstadsområdet, mens de 11 kommuner så kan samle sig i et lille discountselskab. Samtidig splitter man vores lokalbaner op, så Østbanen, der skulle forlænges fra Køge til Roskilde, bliver skåret midt over. Det var en bane, der skulle bidrage til økonomien i de øvrige baner, især Tølløsebanen. Og der frygter jeg, at det nu bliver mere end svært at få økonomien til at hænge sammen, siger Peter Jacobsen.

Avisen har forsøgt at få et interview med transportminister Ole Birk Olesen (LA) om fremtidsplanerne for det nye sjællandske trafikselskab uden for Hovedstaden, herunder hvem der får ansvaret for de tre lokalbaner uden for Hovedstaden.

Avisen har fået svar fra ministeriets presseafdeling, der skriver, at de bagvedliggende ejerforhold for lokaltogene på Sjælland og i Nordsjælland »vil skulle afklares i det videre arbejde«.

Roskilde, Lejre, Køge, Greve, Solrød og Stevns kommer med i det nyt HOT.

Ringsted, Faxe, Sorø, Holbæk, Kalundborg, Odsherred, Slagelse, Næstved, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland Kommuner skal samles i nyt trafikselskab, der endnu ikke har fået et navn.

arrow V-ordfører om HOT: - Jeg forstår godt sjællændernes bekymring
11. februar 2019 kl. 08:51 Opdateret: kl. 08:46
arrow HOT og not: Minister kaldes i to samråd om trafik-opsplitning
08. februar 2019 kl. 09:47 Opdateret: kl. 09:44
arrow HOT og NOT: Flere borgmestre kritiserer opsplitning
06. februar 2019 kl. 09:03 Opdateret: kl. 13:15