28. marts 2020
Lokale borgere tog initiativ til fakkeltoget for at protestere over den meningsløse ulykke, som ramte en ung familie. Fart og overmod er ofte en afgørende årsag til frontale sammenstød og eneulykker på landevej, forklarer afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Steffensen. Foto: Kenn Thomsen
Lokale borgere tog initiativ til fakkeltoget for at protestere over den meningsløse ulykke, som ramte en ung familie. Fart og overmod er ofte en afgørende årsag til frontale sammenstød og eneulykker på landevej, forklarer afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Steffensen. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se kort: Fart og overmod er den store dræber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se kort: Fart og overmod er den store dræber
Opdateret 22. februar 2020 kl. 10:53
Sjælland - 22. februar 2020 kl. 08:16
Af Tine Fasmer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I går aftes gik en flok mennesker i fakkeloptog i protest mod fart fra Asnæs Centret i Nordvestsjælland, gennem den lille rundkørsel med en skulptur i midten, forbi kunstmuseet, automekanikeren, videre forbi rækken af parcelhuse, bilforhandleren og Jem & Fix.

arrow Læs også: Ulykkesvej skal granskes efter trafikdrab

Netop hvor den smalle landevej kommer ud i det åbne land, endte livet for en 28-årig mor sidste fredag, mens hendes mand og et-årige søn blev hårdt kvæstede.

Familiens bil blev ramt af en modkørende ung mandlig bilist, som overhalede, og den type ulykker er netop en af de hyppigste uden for de større byer.

- Ulykker på landevej er typisk frontale kollisioner, og føreren er ofte en ung mand, der kører chancebetonet og med høj fart. Der sker også mange eneulykker på landet. I byerne er det oftest fodgængerne og cyklisterne, som ikke slipper fra en trafikulykke med livet i behold, siger Marianne Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratets afdeling for trafiksikkerhed.

De foreløbige ulykkestal for 2019 tegner et alvorligt billede.

På landsplan er 205 mennesker døde i trafikken i de første 10 måneder af 2019, og ud af dem skete de 33 trafikdrab i Region Sjælland og de 30 i Region Hovedstaden. Det er det højeste antal i fem år og skal ses i sammenhæng med, at der i årene 2014-2018 i gennemsnit skete 183 trafikdrab i Danmark.

Tror de kan alt

Det er vanskeligt at få de unge, selvsikre mænd i tale. Men det kan lade sig gøre, mener Marianne Steffensen.

- De ved godt, at det er farligt at køre bil. Men de tror, de ved bedre, og de tror, at de kører bedre bil end andre, så opfordringerne ikke lige er rettet mod dem. Problembet er, at det er socialt acceptablet at køre stærkt i bestemte grupper af unge mænd, der er villige til at tage chancer og roser hinanden med high five; »hvor kørte du stærkt«, siger afdelingslederen.

I 2018 skete 35 procent af trafikulykkerne med dræbte og tilskadekomne på landeveje, mens 55 procent af de alvorlige ulykker skete på byveje.

Fakta
Regeringens udspil til at få vanvidsbilister til at lette foden fra speederen:
  • Bilister, som kører hensynsløst, kører i påvirket tilstand og kører alt for stærkt skal fremover rammes på flere måder.
  • Politiet skal kunne konfiskere biler brugt til vanvidskørsel (uanset om det var ejeren bag rattet) og inddrage kørekortet omgående. Bilen skal kunne beslaglægges med det samme og senere sættes på politi-auktion.
  • Bilister, der bliver taget med over 200 km/t. i en fartkontrol, skal 20 dage i fængsel. Det samme gælder bilister, som kører over 100 km/t. i byzone, hvor højeste tilladte hastighed er 50 km/t eller over 160 km/t. på landevej.

- Man skal huske, det er ikke kun et liv, der går tabt, når en dræbes i trafikken. Det er en hel familie og vennekreds, som er knust. Det er et uendeligt splid af liv, som i mange tilfælde kan undgås, siger Marianne Steffensen.

Fartdæmpere

Rådet for Større trafiksikkerheds kampagner med overlevende, der fx er endt i kørestol efter en trafikulykke, kan være med til at få nogle unge mænd til at tænke sig lidt mere om, når de sætter sig bag rattet.

- Men det er især angsten for at miste kørekortet, som virker: Mere politikontrol med fotovogne og stærekasser dæmper farten, siger Marianne Steffensen,

Vejens udformning betyder også noget.

- Det har god effekt, så trafikulykkerne ikke bliver så voldsomme, hvis man kan opsætte autoværn og dele vejbanerne op. Men det er dyrt, og mange veje har ikke plads. Rumleriller giver en vis effekt, fordi de unge bilister har jo ikke lyst til at køre af vejen, men de sænker ikke nødvendigvis farten af dem, siger Marianne Steffensen.

Vejdirektoratets endelig tal for trafikdrab i 2019 kommer til maj. Research i sn.dks arkiv viser, at der er sket mindst fire trafikdrab i Region Sjælland siden nytår.

arrow Sigtet for trafikdrab stod alene med øl-historie
03. marts 2020 kl. 06:30 Opdateret: kl. 13:56
arrow Borgmester efter trafikdrab: Der må gøres noget på Rødhøj nu
25. februar 2020 kl. 06:45 Opdateret: kl. 17:20
arrow Fængslet for dødskørsel har spiritusdom
23. februar 2020 kl. 09:16 Opdateret: kl. 15:36