6. august 2021
De første af DSB's nye el-lokomotiver skal trække de såkaldte dobbeltdækkervogne rundt i den sjællandske regionaltogstrafik fra slutningen af oktober. I løbet af 2021 vil de for alvor komme ud og rulle.
gallery icon

Se billedserie

De første af DSB's nye el-lokomotiver skal trække de såkaldte dobbeltdækkervogne rundt i den sjællandske regionaltogstrafik fra slutningen af oktober. I løbet af 2021 vil de for alvor komme ud og rulle.
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billeder: Nye eltog vil komme på skinner før tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Se billeder: Nye eltog vil komme på skinner før tid
Opdateret 21. oktober 2020 kl. 11:47
Sjælland - 23. september 2020 kl. 16:21
Af Tomas Revsbech

Efter år med stadig ældre og mere udtjente diesel-lokomotiver er der ved at komme lys for enden af tunellen for de sjællandske togpendlere og øvrige togrejsende.

arrow Læs også: Nye el-tog: Slut med kræftfremkaldende diesel-os

Onsdag præsenterede DSB nemlig de tre første eksemplarer af i alt 26 nye el-lokomotiver, der fra næste år skal tage over for de gamle ME-lokomotiver i den sjællandske regionaltogstrafik.

Faktisk er lokomotiverne kommet lidt før tid.

Oprindelig skulle togene først på skinner i forbindelse med skiftet til ny køreplan for 2021, som finder sted i begyndelsen af december.

Første tog på banen ultimo oktober

Men ifølge DSB's administrerende direktør Flemming Jensen arbejder DSB og leverandøren Siemens lige nu efter en tidsplan, hvor første el-lokomotiv kommer på skinner mellem København og Slagelse mandag den 26. oktober.

- Det er vores arbejdsplan. Men der er en del ting, der skal nås og lykkes, så jeg vil helst sige i slutningen af oktober, siger han.

Årsagen til at København-Slagelse strækningen er valgt, er enkel:

- Det er en strækning, der allerede er elektrificeret, mens man ikke er færdig med arbejdet på de andre strækninger endnu. Når vi får leveret flere lokomotiver er det planen, at el-lokomotiverne som næste skridt skal køre mellem København og Næstved, siger Flemming Jensen.

Sydbanen mellem Ringsted og Næstved er lige nu ved at blive elektrificeret. Det arbejde ventes helt færdigt engang i løbet af 2021.

Nye eltog: Først 26, så 14 og så 100
  • DSB har købt 26 el-lokomotiver af mærket Vectron hos tyske Siemens, der fra slutningen af oktober og i løbet af 2021 skal ud og køre i den sjællandske regionaltogstrafik.
  • Derefter yderligere 14 el-lokomotiver, som skal køre mellem Jylland og Tyskland.
  • Sidst, men ikke mindst har DSB også et udbud af »Fremtidens tog« med 100 el-lokomotiver på tegnebrættet. Her er fire udbydere i spil og skal aflevere deres bud 8. januar.
  • Hvem vinderen af det udbud bliver ventes ifølge DSB’s administrerende direktør Flemming Jensen at blive afsløret i løbet af første halvår 2021.
  • Første tog ventes sat i drift i 2024.
Minister: Tidsplan holder

De seneste års udrulning af elektricitet på jernbanen har været flettet tæt sammen med udrulningen af et nyt signalprogram. Det har dog været ramt af store forsinkelser og er blevet mange milliarder dyrere, end man regnede med.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er dog positiv over for, at tidsplanen for signalprogrammet - og dermed udrulningen af el på de sjællandske jernbanestrækninger - nu kører efter tidsplanen.

- Havde du spurgt mig om det, da jeg tiltrådte (i sommeren 2019, red.) havde jeg nok været mere bekymret, end jeg er nu. Dengang var den store ubekendte faktor, om vi kunne få signal-programmet til at fungere i selve toget. Men det er kommet til at fungere og kører på skinner nu, siger Benny Engelbrecht (S).

Transportministeren tilføjer dog i samme åndedrag, at det også har krævet nogle ofre, at få planen til at fungere.

Eksempelvis har man måttet droppe arbejder, som skulle sikre eltog mellem Roskilde og Holbæk fra 2023. Nu hedder planen omkring årsskiftet 2024-2025.

- Skulle vi gennemføre projektet mellem Holbæk og Roskilde, ville det presse tidsplanen for alle de jernbaneprojekter, vi har i gang. At vi har droppet det projekt betyder, at risikoen for forsinkelser i tidsplanerne er blevet mindre, siger Benny Engelbrecht.

Ikke et nyt IC4

El-lokomotiverne er af mærket Vectron og leveret af tyske Siemens. I modsætning til de skandaleramte IC4-tog er Vectron velafprøvet lokomotiv, der i forvejen kører rundt i 18 andre lande.

Det kommer i første omgang til at afløse en lille håndfuld el-lokomotiver fra begyndelsen af 1980'erne, hvoraf kun de to af dem kører på skinner ad gangen.

Derefter kommer til turen til de dieseldrevne ME-lokomotiver, som oprindelig skulle have været udskiftet i 2012.

arrow Se video: Her er udtjente diesel-lokomotivers El-afløser
14. september 2020 kl. 19:54 Opdateret: kl. 13:43
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?