25. september 2021
Efter flere års tovtrækkerier besluttede et folketingsflertal før sommerferien at sikre penge til at renovere Østbanens slidte skinner. Men nu, da sporarbejdet skal sendes i udbud, viser det sig, at Miljøstyrelsen vil have nye miljøundersøgelser af projektet.
Efter flere års tovtrækkerier besluttede et folketingsflertal før sommerferien at sikre penge til at renovere Østbanens slidte skinner. Men nu, da sporarbejdet skal sendes i udbud, viser det sig, at Miljøstyrelsen vil have nye miljøundersøgelser af projektet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: »Rystende« og »helt grotesk«: Derfor kan miljøkrav forsinke Østbane-renovering i to år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

»Rystende« og »helt grotesk«: Derfor kan miljøkrav forsinke Østbane-renovering i to år
Opdateret 08. september 2021 kl. 13:09
Sjælland - 08. september 2021 kl. 13:07
Af Tomas Revsbech

Efter flere års tovtrækkerier om hvem, der skal betale regningen på omkring 500 millioner kroner for at udskifte de slidte skinner på Østbanen, er sporrenoveringen af den sjællandske lokalbane endnu en gang kørt af sporet.

arrow Læs også: Nye miljøkrav forsinker Østbanerenovering

Miljøstyrelsen, der står for den miljømæssige godkendelse af projektet, har ifølge Lokaltog og Movia bedt om yderligere oplysninger om projektets miljøpåvirkninger og har samtidig varslet ekstra sagsbehandlingtid.

Det vil Ifølge trafikselskaberne forsinke projektet op til 12 måneder, og dermed færdiggørelsen af projektet til andet halvår 2023.

Projektet kan dog blive forsinket op til 12 måneder yderligere, hvis Miljøstyrelsen i sin behandling af sagen, når frem til, at hele projektet kræver en såkaldte VVM-redegørelse.

De nye krav kommer bag på både Region Sjællands administration, eksterne rådgivere på projektet og ikke mindst politikerne i regionsrådet.

- Vi skal selvfølgelig tage højde for miljøpåvirkninger. Men det virker helt grotesk i den her sag, hvor vi skal udskifte nogle slidte skinner med nogle nye. Jeg er ærlig talt rystet, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S).

Politikerne kræver nu en ny tidsplan samt en redegørelse for, hvad der skal til for at der fortsat kan køre tog på den nedslidte bane, indtil en renovering er gennemført.

Regionsrådets Forretningsudvalg udtaler i en fælles udtalelse, at man sammen med trafikselskaberne Movia og Lokaltog nu vil »presse maksimalt på for at miljøgodkendelserne kommer på plads hurtigst muligt«. Og samtidig vil man kontakte både transport- og miljø-ministeren i sagen.

Venstres politiske ordfører i regionsrådet, Jacob Jensen, der også sidder i Folketinget, vil muligvis gå et skridt videre og kalde Lea Wermelin og transportminister Benny Engelbrecht (begge S) i samråd.

Blandt andet fordi det tilsyneladende er to forskellige styrelser, der står for miljøvurderingerne alt efter, om der er tale om et sporarbejde på en statsbane, eksempelvis Køebnhavn-Ringsted, eller en lokalbane som Østbanen

- Det er helt grotesk, at der kommer sådanne krav nu. Vi har netop haft en lignende sporrenovering på jernbanen mellem Ringsted og Roskilde, som skulle igennem en miljøgodkendelse hos en anden styrelse, Trafikstyrelsen, fordi det er en statslig bane. Men vi skal igennem Miljøstyrelsen, som altså håndterer sagen anderledes, siger Jacob Jensen.

Amager Fælled og Baltic Pipe
De nye miljøkrav kommer ifølge Lokaltog og Movia som en konsekvens af øget fokus på miljø-konsekvenser ved store bygge- og renoveringsarbejder, samt øget hensyn til sårbare dyrearter (Bilag IV-arter), som blandt andet har været tilfædlet ved det omdiskuterede byggeri på Amager Fælled, lyder det fra de to trafikselskaber.

»Miljøstyrelsen har stort fokus på hensynet til bilag IV-arter på grund af to nye nævnsafgørelser. Dels er Miljøstyrelsens tilladelse til Baltic Pipe projektet blevet ophævet af Miljø- og Fødevareklagenævnet den 31. maj 2021, netop på grund af hensynet til bilag IV-arter, og dels har klagenævnet i juli 2021 sat byggeri på Amager Fælled på pause af hensyn til en bilag IV-art,« skriver trafikselskaberne i et notat til regionsrådets forretningsudvalg.

Stemmer du til kommunalvalget i år?