24. september 2020
Banedanmark i gang med at bygge en jernbanebro på på Ringsted-Femern banen ved en tidligere lejlighed. 

Foto: Thomas Olsen.
Banedanmark i gang med at bygge en jernbanebro på på Ringsted-Femern banen ved en tidligere lejlighed. Foto: Thomas Olsen.
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rekordmange sporarbejder: Men hver tredje bliver slet ikke brugt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rekordmange sporarbejder: Men hver tredje bliver slet ikke brugt
Opdateret 25. oktober 2019 kl. 08:54
Sjælland - 25. oktober 2019 kl. 08:35
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Færre tog. Forlænget rejsetid og flere omgange med togbusser.

arrow Læs også: Tog: Spildte spærringer rammer få passagerer

De sjællandske pendlere har måttet trækkes med rekordmange sporarbejder i år. Men nu viser nye tal, som avisen har fået udleveret af Banedanmark, at Banedanmark og deres entreprenører i stort omfang slet ikke udnytter den tid, der er afsat.

34 procent af sporspærringerne, Banedanmark har bestilt i år på landsplan, er således aldrig blevet brugt. På Sjælland, der har den største andel af de bestilte spærringer, er 28 procent ikke blevet brugt.
Det betyder, at DSB i flere tilfælde har kørt efter nødkøreplan og i mindst et enkelt tilfælde har indsat togbusser, selv om det planlagte sporarbejde ikke er i gang.

Togbusser kørte alligevel

Det skete blandt andet i flere weekender i maj på Lille Syd-banen Roskilde-Køge-Næstved.

Her valgte Banedanmark at droppe de sidste test af et nyt signalsystem på banen, fordi der var bøvl med godkendelserne. Men da havde DSB allerede lavet ny køreplan og bestilt togbusser.

- Sådan noget er frustrerende. Nogle pendlere fik nærmest fordoblet rejsetiden, mens jeg selv sad og kukkelurede 10 minutter i en togbus på Gadstrup Station, inden vi kørte videre. Der kunne man så sidde og kigge over på en tom togbane, siger Bo C. Christiansen, der er uofficiel pendlertalsmand på Lille Syd.

Pendlerformand undrer sig

I Næstved Pendlerklub, hvor pendlerne har været blandt de mest berørte af sporarbejde i år og bliver det igen i 2020, kommer de mange aflysninger bag på formand Robert Helstrup Hansen.

- Jeg har forståelse for, at sporarbejder er en meget kompliceret opgave, der kræver en vis fleksibilitet. Når det er sagt, så synes jeg, at de tal lyder meget høje. Man kunne da godt ønske sig, at de nøjedes med at genere folk, når der reelt er brug for det, siger han.

Udnytter ikke bestilte sporarbejder
  • I perioden 1.jan.-31. aug. 2019 har Banedanmark bestilt 4032 sporspærringer på Sjælland, der har berørt togtrafikken.
  • Heraf er 1138 (28 pct.) ikke blevet benyttet.
  • På landsplan er 33 pct. af de bestilte spærringer, der har berørt togtrafikken, ikke benyttet.
  • Af de spærringer, Banedanmark har brugt, har man ikke arbejdet på sporet 31 pct. af tiden på Sjælland.
  • På landsplan er det 29 pct.




Kilde: Banedanmark

På Fyn og i Jylland har antallet af aflyste sporarbejder været endnu højere. Det betyder samlet set, at 34 procent af de bestilte sporspærringer på landsplan ikke bliver udnyttet.

Banedanmark forstår undren

Hos Banedanmark forstår trafikdirektør Peter Svendsen godt, at de mange aflyste sporarbejder vækker undren.

- Mange af de her aflyste spærringer ligger i aften- og nattetimerne, hvor det berører få tog og få rejsende. Når det er sagt, handler det her også om, at sporarbejde er en stor og kompleks opgave, der kræver lang planlægningshorisont og mulighed for, at vi kan være fleksible. Og så kræver det også en vis robusthed. Alternativt risikerer vi at må spænde buen så hårdt, at spor- arbejdet bliver forsinket, siger Peter Svendsen.

Ifølge trafikdirektøren har Banedanmark en ambition om, at man vil udnytte 75 procent af de spor-spærringer, man har bestilt.

arrow Sporarbejde: Ordførere vil have Banedanmarks effektivitet op
21. november 2019 kl. 08:14 Opdateret: kl. 10:01
arrow Sporarbejde: Ubrugte jernbane-spærringer et problem i årevis
20. november 2019 kl. 11:58 Opdateret: kl. 15:46
arrow Spildte sporspærringer: Minister vil have forklaring
28. oktober 2019 kl. 00:41 Opdateret: kl. 12:14
Har debatten om sexisme taget overhånd?