19. april 2021
Østbanen måtte i 2012 tage sæder ud at toget for ikke at overbelaste banens gamle skinner. I 2019 konstaterede et eftersyn, at skinnerne er så slidte, at togene siden har kørt maks 70 km/t på banen. Foto: Henrik Fisker.
Østbanen måtte i 2012 tage sæder ud at toget for ikke at overbelaste banens gamle skinner. I 2019 konstaterede et eftersyn, at skinnerne er så slidte, at togene siden har kørt maks 70 km/t på banen. Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Regioner: Lokalbaner mangler 100 mio., ellers må vi pille skinnerne op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regioner: Lokalbaner mangler 100 mio., ellers må vi pille skinnerne op
Sjælland - 25. februar 2021 kl. 04:01
Af Tomas Revsbech

- Jeg er ked af at sige det. Hvis ikke vi får flere penge til landets lokalbaner, så er vi nødt til at pille skinnerne op. Sådan er det.

arrow Læs også: Østbanen: SF og V hiver to ministre i Folketingssalen

Sådan lød advarslen blandt andet fra Carsten Kissmeyer, folketingsmedlem for Venstre og formand for Udvalget for Regional Udvikling i Danske Regioner, under en virtuel høring i Folketingets transportudvalg om Landets lokalbaner torsdag eftermiddag.

Den direkte årsag til høringen var situationen på den østsjællandske lokalbane, Østbanen. Her er skinnerne så slidte, at togene nu har tøffet afsted med nedsat fart i over et år.

Region Sjælland, der har ansvaret for banen, har ikke penge til at renovere skinnerne og derfor har regionen nu i mere end et år forsøgt at få regeringen og Christiansborg til at komme til undsætning med en stor pose penge.

Andre baner kan ende som Østbanen

Ifølge Carsten Kissmyer og Danske Regioner risikerer andre lokalbaner at ende i samme situation som Østbanen.

De mener at lokalbanerne har været underfinansieret i årevis. Tilskuddet, som regionerne får til at vedligehold og renovering, er ikke blevet ajourført siden 2009. Og Ifølge regionerne betyder det, at lokalbanerne generelt er underfinansieret med knap 106 millioner hvert år.

Ud over Østbanen, står Lemvigbanen i Jylland også over for en stor skinne-renovering nu og her.

- Vi ser ind i et samlet investeringsbehov for vores lokalbaner i de kommende år på over 1,4 milliarder kroner. Langt de fleste af de penge, skal alene gå til at vedligeholde skinnenettet, sagde Carsten Kissmeyer.

Minister erkender udfordring

Transportminister Benny Engelbrecht (S), der indtil nu har været afvisende over for at hjælpe Region Sjælland med penge til Østbanen, var til en vis grad imødekommende over for regionernes bøn.

Han anerkendte - med direkte adresse til Østbanen, at flere lokalbaners økonomi er så ringe, at det er "en udfordring":

Ifølge Danske Regioner mangler de fem regioner årligt 105,8 mio. kr. til renter og afdrag på lån til bl.a. renovering og vedligeholdelse af landets 13 lokalbaner. De fordeler sig sådan:
  • Region Sjælland: 35,7 mio. kr
  • Region Hovedstaden: 34,8 mio. kr.
  • Midtjylland,: 28,6 mio. kr.
  • Nordjylland, 3,1 mio. kr.
  • Syddanmark: 3,6 mio. kr.

- Det er noget, der kan analyseres nærmere. Det vil jeg drøfte med finansministeren, sagde Benny Engelbrecht.

Transportordførerne fra Venstre og SF, Kristian Pihl Lorentzen og Anne Valentina Berthelsen, der i fællesskab havde taget initiativ til høringen, var enige om, at der skal findes penge til at renovere skinnerne på østbanen.

Men så hørte enigheden også op.

SF vil gerne finde de op imod 510 millioner kroner en sporrenovering af Østbanen vurderes at koste i de kommende infrastrukturforhandlinger, der går i gang inden sommerferien.

Det var - og er - Venstres Kristian Pihl Lorentzen stærkt imod.

Han mener, at pengene skal findes i de årlige økonomiforhandlinger mellem regeringen og Danske Regioner. Ellers er der ikke penge til blandt andet motorvejsprojekter til Kalundborg og mellem Rønnede og Næstved, mente han.

Deadline nærmer sig

Ifølge Region Sjællands regionsrådsformand Heino Knudsen, der også deltog på mødet, skal regionen meget gerne have en økonomisk afklaring inden udgangen af juni måned.

Ellers bliver hele arbejdet frem mod en renovering af skinnerne så forsinket, at man ikke kan være færdig med skinnerenoveringen inden efteråret 2022.

Her siger eksperternes prognoser, at Østbanens skinner vil være så slidte, at man må indstille togdriften.

arrow Direktør for Lokaltog: Sikkerheden er afgørende
24. marts 2021 kl. 14:52 Opdateret: kl. 13:03
arrow Passagertog blev afsporet
24. marts 2021 kl. 10:03 Opdateret: kl. 14:59
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?