25. oktober 2021
Med infrastrukturplanen 2035 præsenterede regeringen og Folketingets øvrige partier tidligere på året en række nye tiltag til støjbekæmpelse. Venstre og SF, der er med i aftalen, vil dog gerne sætte flere penge af. Foto: Kenn Thomsen.
Med infrastrukturplanen 2035 præsenterede regeringen og Folketingets øvrige partier tidligere på året en række nye tiltag til støjbekæmpelse. Venstre og SF, der er med i aftalen, vil dog gerne sætte flere penge af. Foto: Kenn Thomsen.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pres på regeringen: Færre skal udsættes for trafikstøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pres på regeringen: Færre skal udsættes for trafikstøj
Sjælland - 18. september 2021 kl. 06:57
Af Martin Olsen

Der bliver ikke gjort nok for at bekæmpe støjen fra veje og jernbaner, som tusinder af borgere rundt om i landet bliver udsat for dagligt. Sådan lyder det fra to partier fra begge sider af folketingssalen, efter at en rapport fra Roskilde Universitet og Syddansk Universitet i forrige uge har vist, at trafikstøj over en årrække øger risikoen for at udvikle demenssygdomme markant.

Nu skal der sættes flere penge af, lyder det fra folketingspolitisk hold.

- Vi er åbne over for at finde lidt ekstra penge til støjbekæmpelse til finanslovsforhandlingerne, det kunne være nogle ekstra midler til kommunerne, siger Anne Valentina Berthelsen, SF's transportordfører valgt i kreds Sjælland.

Hun kan dog ikke love noget forud for forhandlingerne om statens husholdningsbudget. Med udmeldingen lægger hun sig i slipstrømmen på Alzheimerforeningen, der tidligere har foreslået, at man tager emnet op i finanslovsforhandlingerne. Sn.dk har tidligere fortalt om, hvordan trafikstøj også er et stort problem i Region Sjælland, blandt andet i sager fra Køge og Ringsted kommuner, hvor borgerne kæmper for at få forbedret deres støjafskærmning fra de nærliggende jernbaner og motorveje.

Vil gøre mere

Venstres Morten Dahlin, der ligeledes er valgt i kreds Sjælland, er enig i, at der med fordel kan gøres mere for at sikre effektiv støjafskærmning til de danskere, der bor tæt på eksempelvis jernbaner og motorveje. Morten Dahlin er ikke ordfører på trafik eller sundhedsområdet, men han har flere gange slået til lyd for flere investeringer i støjbekæmpelse for eksempel langs Køge Bugt Motorvejen.

- Region Sjælland er den region, hvor folk pendler længst, og det betyder også, at mange er ekstra udsat for støjgener. Vi har fortsat fokus på yderligere finansiering her og i resten af landet, ligesom vi vil styrke samarbejdet mellem kommuner, stat og måske private virksomheder i at bekæmpe støj. Alle led skal arbejde sammen, hvis det skal til livs, siger Morten Dahlin.

Han venter ikke, at regeringen kommer til at indgå en finanslovsaftale med Venstre, men siger, at det vil have fokus i andre sammenhænge fremover.

Kom ikke igennem

I sommer blev en infrastrukturplan mellem alle folketingets partier indgået, hvori der blev sat tre milliarder nye kroner af til trafikstøjbekæmpelse frem mod 2035.

Selvom både Venstre og SF altså var med i aftalen, mener de ikke, at de penge er nok. Fra både Anne Valentina Berthelsen og Morten Dahlin lyder det, at de har skubbet på for at få afsat flere midler, men at finansministeren har smækket kassen i.
- Venstre fik hævet budgettet til støjbekæmpelse, men det er da ikke nok til at afhjælpe alle støjproblemer fremadrettet. Vi havde højere ambitioner, end vi nåede i mål med, siger Morten Dahlin.

En lignende melding kommer fra SF. Partiet er samtidig også klar til at stramme planloven i forhold til, hvor tæt der kan bygges på støjkilder som for eksempel store veje og jernbaner.

- Planloven skal skærpes i fremtiden, det bliver et stort tema for os at skærpe krav til bebyggelse tæt på veje og jernbaner samt sørge for støjbekæmpende foranstaltninger fra entreprenørerne i byggeriet, siger SF's transportordfører. Her er Venstre uenige og opfordrer i stedet til, at man i højere grad lokalt indtænker støjreduktion i nye tiltag.

S tilfreds med aftale

Socialdemokraterne peger på, at det beløb, der er afsat til støjbekæmpelse i infrastrukturaftalen, er historisk højt.

- Uden at kunne kommentere på, hvad der er sagt i de nuværende forhandlinger, så er det mit indtryk, at der blandt partierne er en anerkendelse af, at de tre milliarder kroner, vi har afsat direkte til støjbekæmpelse, er et betydeligt beløb. Det er det, vi for nuværende har planlagt. Hvis der kommer andre forslag, lytter vi til det, hvis der kan findes finansiering. Opgaven er for nu at få brugt pengene på en god måde, siger Socialdemokratiets finansordfører Christian Rabjerg Madsen.

Ifølge støjforsker Mette Sørensen fra Roskilde Universitet udsættes 30 procent af danskerne for højere trafikstøj end 58 decibel, som er Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi.

Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?