
Handelsbyernes stadig hårdere kamp med internetbutikker, storcentre og hinanden om kunderne har fået flere kommuner til at indføre gratis parkering i en til to timer i bymidten.
Sidste år valgte Hillerød at gøre den første times parkering på kommunale p-pladser gratis, før kunderne skulle betale.
For nylig valgte Viborg helt at droppe planerne om at indføre betalt parkering, og fra 1.februar blev det gratis at parkere de to første timer på offentlige p-pladser i Silkeborg.
Dansk Erhverv ser både fordele og ulemper ved betalt og gratis parkering.
- Man må jo indrette p-forholdene efter, hvordan de lokale forhold ser ud. For detailhandlens synspunkt kan man sige, at betalt parkering kan være en fordel, når parkeringsforholdene er totalt presset i bund, siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv.
Skruer op
Det er dog heller ikke alle handelsbyer, der skruer ned for den betalte parkering. På Sjælland er Hillerød faktisk lidt af en undtagelse.
I København vokser områderne med betalt parkering. Køge indførte betalingsparking i bymidten i 2018, mens Roskilde undersøger, om de skal følge efter. I Næstved, hvor man har tre p-pladser med betaling, satte man fra årsskiftet prisen op fra otte til 10 kroner i timen.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her