13. november 2019
Formand for Det regionale overlægeråd i Region Sjælland Anne Jung oplever selv stor frustration i dagligdagen med Sundhedsplatformen, og den ny tilfredshedsundersøgelse understreger, at overlægerådets bud om at skrotte systemet har klangbund blandt lægerne. Foto: Tine Fasmer
Formand for Det regionale overlægeråd i Region Sjælland Anne Jung oplever selv stor frustration i dagligdagen med Sundhedsplatformen, og den ny tilfredshedsundersøgelse understreger, at overlægerådets bud om at skrotte systemet har klangbund blandt lægerne. Foto: Tine Fasmer
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Overlæger vil stadig af med Sundhedsplatformen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Overlæger vil stadig af med Sundhedsplatformen
Sjælland - 07. november 2019 kl. 13:53
Af Tine Fasmer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

To ud af tre - 73 procent - læger på sygehusene i Region Sjælland er direkte utilfredse eller stærkt utilfredse med den elektroniske patientjournal. Blandt sygeplejerskerne er utilfredsheden knap så udtalt, men blot en tredjedel er tilfredse eller meget tilfredse.

arrow Læs også: Se resultater: Både sygeplejersker og læger dumper Sundhedsplatformen

- Beskeden fra medarbejderne er ret tydelig. Vi er slet ikke færdig med at udvikle og optimere Sundhedsplatformen, udtaler regionsrådsformand Heino Knudsen (S).

Det regionale overlægeråd i Region Sjælland tror slet ikke på, at Sundhedsplatformen kan komme til at fungere ordentligt. I september i år slog de til lyd for, at Sundhedsplatformen simpelthen skrottes, fordi systemet fortsat skaber medicinfejl og fejl i visiteringen af patienter.

- Det mener vi stadig, og det understøtter tilfredshedsundersøgelsen jo også. Utilfredsheden i Region Sjælland er endda større end i den tidligere undersøgelse i Region Hovedstaden, og det er ikke så mærkeligt. Modsat dem havde vi tidligere et samlet system, der virkede, siger formand Anne Jung, der er overlæge på Holbæk Sygehus' medicinske afdeling.

Opgiver dokumentation

I sit daglige arbejde i udredningsenheden møder hun især frustration, når praktiserende læger ringer for rådføre sig om patienter med komplekse problemer.

- Jeg har helt opgivet at dokumentere det i hospitalsjournalen, hvis patienten ikke har et forløb hos os, jeg må bare håbe, at den praktiserende læge dokumenterer det. Det er simpelthen for besværligt, jeg vil skulle henvende mig til en sekretær for at få oprettet patienten og derefter tager det 20 klik. Det er stærkt frustrende, for det kunne vi tidligere uden problem, siger Anne Jung, som også peger på de fortsatte problemer med Sundhedsplatformens medicinmodul:

- Der sker fortsat fejl, som kan være til fare for patientsikkerheden.

Mangler overblik

Tilfredshedsundersøgelksen viser også, at lægerne oplever stort besvær med at få overblik over patienternes forløb på sygehusene.

- Det er en meget stor frustration for os i udredningsenheden, og det kan jeg se i undersøgelsen, at vi deler med mange andre kolleger på andre sygehuse og afdelinger, siger Anne Jung.

arrow Undersøgelse: Lægerne er stærkt utilfredse med Sundhedsplatformen
07. november 2019 kl. 08:18 Opdateret: kl. 08:18