23. juli 2018
Sådan kommer de i alt 42 nye el-lokomotiver til at se ud, når de kommer på skinner fra 2021 og frem: El-lokomotivet Vectron fra Siemens. Foto: Siemens og DSB.
Sådan kommer de i alt 42 nye el-lokomotiver til at se ud, når de kommer på skinner fra 2021 og frem: El-lokomotivet Vectron fra Siemens. Foto: Siemens og DSB.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Overblik: Hvornår kommer nye, milliard-dyre el-tog på skinner?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Overblik: Hvornår kommer nye, milliard-dyre el-tog på skinner?
Opdateret 21. juni 2018 kl. 12:12
Sjælland - 20. juni 2018 kl. 17:15
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sjællandske togpendlere har i årevis har måttet finde sig i talrige forsinkelser og aflysninger på grund af gamle og nedslidte diesel-lokomotiver.

Men i løbet af de sidste måneder har politikerne på Christiansborg taget spenderbukserne på og søsat indkøb af en hel flåde af nye el-tog.

Senest har DSB fået lov til at udbyde indkøb af 100 nye el-togsæt. Oven i kan DSB inden sommerferien gå i gang med at indkøbe 40-56 nye togvogne samt 16 nye el-lokomotiver hos Siemens. Det sker i forlængelse af den kontrakt, DSB indgik med det tyske firma om at levere 26 el-lokomotiver i marts måned. Men hvornår kan de sjællandske pendlere så regne med at få gavn af de nye indkøb?

Aviserne DAGBLADET, Nordvestnyt og Sjællandske forsøger her at give et overblik.

De første i 2021
De sjællandske togpendlere kan efter planen se frem til, at de aldrende ME-lokomotiver, der senest har været ude i flere måneder på grund af nedbrud, om få år bliver erstattet af 26 nye el-lokomotiver:

- De nye el-lokomotiver skal trække de dobbeltdækkervogne, som kører i den sjællandske regionaltogstrafik i dag. De er på plads i 2021 og vil blive sat ind i takt med, at strækningerne bliver elektrificeret, siger Jürgen Müller, Direktør for Strategi og Togmateriel i DSB.

I dag er strækningerne København-Roskilde og København-Ringsted elektrificeret.

Den resterende del af Sydbanen mod Næstved og Vordingborg er efter Banedanmarks nuværende tidsplan faktisk færdig med at blive elektrificeret i 2021, men ifølge Banedanmark først med virkning fra Køreplanen for 2022, der træder i kraft i december 2021.

Til gengæld er Nordvestbanen vest for Roskilde først elektrificeret til Holbæk i 2022, med virkning fra køreplan 2023, og til Kalundborg i 2027 med virkning fra Køreplan 2028.

Afløser IC4
Når det gælder indkøbet af 40 til 56 nye vogne og 16 nye el-lokomotiver ventes de klar på skinner i 2022 eller 2023. Det præcise tidspunkt afhænger af, hvordan det går med udrulningen af elektrificeringen, forklarer Jürgen Müller.

Men reelt dækker de mange nye vogne og tog over otte togsæt - eller »formationer«, som det hedder i fagjargonen.

- En formation består af to lokomotiver og fem til syv vogne. Og de skal erstatte IC4-togene. De fleste vil køre i den dansk-tyske trafik over Femern bælt eller mellem Aarhus og Tyskland. To af formationerne vil gå ind i den regionale togtrafik på Sjælland, siger Jürgen Müller.

De 100 nye el-tog
Men hvad så med de 100 nye el-tog?

De kommer efter planen først på skinner fra 2024. Og på Sjælland vil de først slå fuldt igennem, når Femern-forbindelsen er klar i 2028. For så skal de to »sjællandske» formationer til at køre internationalt:

- Til den tid kommer alle 100 nye togsæt til at køre indenrigs i Danmark, også i den sjællandske regionaltogstrafik, siger Jürgen Müller.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.