15. juni 2021
Rambøll har tidligere konstateret, at Østbanen og Lemvigbanen havde et stort økonomisk efterslæb. Rambøll vurderede dengang, at de to baner samt Gribskov/Hornbæk-banen i Nordsjælland havde større investeringsmæssige behov. Siden da har Region Hovedstaden investeret 500 millioner i skinnerenovering af i en renovering af den nordsjællandske bane. Region Sjælland og Region Midtjylland her ikke haft råd til en lignende investering. Grafik: Danske Regioner.
Rambøll har tidligere konstateret, at Østbanen og Lemvigbanen havde et stort økonomisk efterslæb. Rambøll vurderede dengang, at de to baner samt Gribskov/Hornbæk-banen i Nordsjælland havde større investeringsmæssige behov. Siden da har Region Hovedstaden investeret 500 millioner i skinnerenovering af i en renovering af den nordsjællandske bane. Region Sjælland og Region Midtjylland her ikke haft råd til en lignende investering. Grafik: Danske Regioner.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østbanens udløbsdato har været kendt længe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østbanens udløbsdato har været kendt længe
Opdateret 24. februar 2021 kl. 21:19
Sjælland - 24. februar 2021 kl. 21:01
Af Tomas Revsbech

De nedslidte skinner på Østbanen, men også på flere andre af landets lokalbaner, har været en tikkende bombe, som man har kendt til, gennem flere år.

arrow Læs også: Østbanen: Flertal klar til at tyvstarte skinne-udbud

Det viste en høring om landets lokalbaner i Folketingets transportudvalg torsdag eftermiddag.

Her havde udvalget indkaldt Alex Landex, chefkonsulent for jernbaneområdet i konsulentfirmaet Rambøll og tidligere transportforsker på DTU, til at holde oplæg om tilstanden på landets lokalbaner. Under præsentationen kom det frem, at Rambøll i 2017 havde udpeget to jernbaner, hvor der var enorme økonomiske efterslæb.

- Generelt var tilstanden på lokalbanerne tilfredsstillende. Dengang identificerede vi to baner, hvor der var et efterslæb. Den ene var Østbanen, hvor man allerede i 2012 havde måttet tage sæder ud for at mindske belastningen på infastrukturen. Den anden er Lemvig-banen, hvor vi kunne identificere strækninger, der var efterslæb på, sagde Alex Landex på høringen.

Derudover havde Rambøll vurderet, at tilstanden på Hornbækbanen og Gribskovbanen i Nordsjælland var under middel. De tre øvrige baner i Nordsjælland: Frederiksværkbanen, Lille Nord og Nærumbanens tilstand var middel. Det samme gjaldt Odsherredsbanen og Tølløsebanen i Region Sjælland, der i 2015 og 2016 havde stået i samme skinne-knibe som Østbanen står i netop nu.

Råbte I op?

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen undrede sig på høringen over, hvorfor Danske Regioner ikke havde råbt op banernes ringe tilstand gennem årene over for skiftende regeringer. Regionerne har ansvaret for banernes drift og vedligeholdelse. Men det er staten, der betaler gildet.

Ifølge Danske Regioner mangler de fem regioner årligt 105,8 mio. kr. til renter og afdrag på lån til bl.a. renovering og vedligeholdelse af landets 13 lokalbaner. De fordeler sig sådan:
  • Region Sjælland: 35,7 mio. kr
  • Region Hovedstaden: 34,8 mio. kr.
  • Midtjylland,: 28,6 mio. kr.
  • Nordjylland, 3,1 mio. kr.
  • Syddanmark: 3,6 mio. kr.

Til det svarede Region Sjællands regionsrådsformand Heino Knudsen (S), der i parentes bemærket selv først blev valgt i 2017, at man ikke har kunnet trænge igennem til forskellige finansministre: #Br- I de økonomiaftaler, vi har haft med regeringen, har vi gennem flere år forsøgt at få noget igennem. De seneste to år har vi så kunnet få indskrevet i aftaleteksten mellem os og regeringen, at regeringen anerkender, der er et problem. Det er så langt, vi har kunnet komme, sagde Heino Knudsen.

arrow Efter pres fra V og SF: Regeringen lover plan for Østbanen
21. april 2021 kl. 10:41 Opdateret: kl. 11:01
arrow To partier kræver skinner til Østbanen med i trafikplan
17. april 2021 kl. 06:12 Opdateret: kl. 18:00
arrow Se projekterne: S genbruger næsten alt fra blå infrastrukturplan
16. april 2021 kl. 12:25 Opdateret: kl. 12:17
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?