1. april 2020
Aalborg får fra 2023 BRT-busser som de første i Danmark. Ruten bliver 11,3 kilometer lang og kører i eget spor. Den samlede anlægspris løber op i 510 millioner kroner.
Aalborg får fra 2023 BRT-busser som de første i Danmark. Ruten bliver 11,3 kilometer lang og kører i eget spor. Den samlede anlægspris løber op i 510 millioner kroner.
Foto: Foto: Cowi/Aalborg Kommune.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østbanens BRT-busser skal køre 100 km/t - Rigspolitiet anbefaler 60 km/t

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østbanens BRT-busser skal køre 100 km/t - Rigspolitiet anbefaler 60 km/t
Sjælland - 13. februar 2020 kl. 07:18
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Rigspolitiet har flere »færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder« ved, at man skal tillade lange, flerleddede BRT-busser i Danmark.

arrow Læs også: BRT-busser på Østbanen? Tre typiske argumenter for og imod

Det fremgår af et høringssvar som Rigspolitiet har givet til en betænkning om BRT-busser fra Færdselsstyrelsen.
(Læs mere side 9-10 i notatet her med alle høringssvarene.)

Betænkningen skal bane vej for lange BRT-busser i danske storbyer som Aalborg.

Siden siden hen måske også som erstatning for Østbanen mellem Køge og Rødvig/Faxe Ladeplads.

Maks. fart 60 km/t

Politiets betænkeligheder går først og fremmest på, at bussernes længde kan begrænse buschaufførernes udsyn, når de kører rundt i storbyerne. Men det er ikke politiets eneste betænkelighed:

»Det kan endvidere overvejes, om der i lighed med de svenske regler bør fastsættes en generel hastighedsbegrænsning på 60 km/t for ledbusser med en længde på over 18,75 meter«, skriver Rigspolitiet i sit høringssvar.

Politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter understreger, at Rigspolitiets indvending kun er en anbefaling:

Politiet: Svært at bedømme BRT

- Men der er tale om et køretøj, vi ikke har set i Danmark før og hvor beskrivelserne af køretøjerne er noget vag. Så det er svært for os at bedømme, hvor stærkt det må køre.
- Når vi skal finde løsninger, vi ikke kender, så læner vi os jo ofte op af vores nabolande, som Sverige. Det handler om at finde frem til en løsning, der lander ordentligt, men som samtidig sikrer, vi så at sige holder folk i live, siger han til SN.dk

Politiet anbefaler desuden, at BRT-busserne får en maksimal længe på 24 meter. Alternativt, at man fastsætter en grænse for, hvor meget BRT-busserne må veje.

100 km/t på Østbanen?

Politiets betænkeligheder er særligt interessante for lokalbanen Østbanen, fordi Transportministeriet og Region Sjælland har igangsat en undersøgelse af mulighederne for at erstatte de nuværende tog med BRT-busser.

En forudsætning er dog, at busserne kan køre med samme hastighed som lokalbanens tog, der indtil for nylig kørte op til 100 km/t.


Den 49,6 kilometer lange Østbanen er af transportminister Benny Engelbrecht (S) udset som en potentiel teststrækning for BRT (Bus Rapid Transit), i den kollektive trafik.
Hvad er BRT?
  • Bus Rapid Transit kaldes populært tog på gummihjul og bruges i flere storbyer rundt om i verden.
  • Det er en bus-udgave af letbane eller Metro i gadeplan. De kan være meget lange og i flere led.
  • De mest avancerede BRT-løsninger kører i eget vejspor og har egne stoppesteder, der er tilpasset, så passagerne kan stige ind og ud i gadeplanniveau.
  • Danmarks første BRT-løsning åbner i Aalborg i 2023. Strækningen er knap 12 kilometer lang og koster 510 mio. kr.

Hvorvidt det er muligt for BRT-busserne at komme op og køre 100 km/t henviser Christian Berthelsen fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen.

Herfra har det ikke været muligt at få en kommentar fra de relevante fagpersoner på grund af vinterferien.

Afviser politiets betænkeligheder

I et høringsnotat skriver Færdselsstyrelsen dog, at problemerne med dårligt udsyn kan løses ved hjælp af kameraer uden på busserne.

Samtidig er man uenig med Rigspolitiet i, at der er behov for en generel fartgrænse på 60 km/t:

»Styrelsen har kigget på tilsvarende regler i Norge og Sverige, herunder hastighedsgrænserne. Færdselsstyrelsen vurderer dog, at en fastsættelse af en generel hastighedsbegrænsning på 60 km/t ikke er nødvendig ud fra den betragtning, at bussernes anvendelsesområde primært forventes at være inden for bymæssig bebyggelse«, skriver Styrelsen i notatet.
(Hele notatet findes her. )

arrow Tog eller BRT? I Sverige er diskussionen endt i busser
15. februar 2020 kl. 09:00 Opdateret: kl. 16:06
arrow Trafik-forsker tvivler på billige BRT-busser
15. februar 2020 kl. 07:00 Opdateret: kl. 15:57
arrow V-ordfører: »Spændende perspektiver« i BRT-busser på Østbanen
13. februar 2020 kl. 12:15 Opdateret: kl. 12:07