15. april 2021
Region Sjælland har ansvaret for Østbanen, der kører på strækningen Faxe Ladeplads/Rødvig-Køge-Roskilde. Men regionen har ikke økonomi til at reparere banens nedslidte skinner, og derfor forsøger fler partier nu at presse regeringen til at finde penge til at finansiere reparationen af skinnerne, der ventes at løbe op i 510 millioner kroner. Foto: Henrik Fisker.
Region Sjælland har ansvaret for Østbanen, der kører på strækningen Faxe Ladeplads/Rødvig-Køge-Roskilde. Men regionen har ikke økonomi til at reparere banens nedslidte skinner, og derfor forsøger fler partier nu at presse regeringen til at finde penge til at finansiere reparationen af skinnerne, der ventes at løbe op i 510 millioner kroner. Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østbanen: SF og V hiver to ministre i Folketingssalen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østbanen: SF og V hiver to ministre i Folketingssalen
Opdateret 26. marts 2021 kl. 11:13
Sjælland - 25. marts 2021 kl. 18:15
Af Tomas Revsbech

En umage alliance bestående af SF og Venstre tager endnu et skridt i forsøget på at presse regeringen til at finde penge til den nedslidte sjællandske lokalbane, Østbanen.

arrow Læs også: Direktør for Lokaltog: Sikkerheden er afgørende

Først afholde de to partier en høring om Østbanen og landets andre lokalbaner i februar. Og nu indkalder de to partier transportminister Benny Engelbrecht og indenrigsminister Kaare Dybvad (begge S) til en forespørgselsdebat i Folketinget.

Ifølge de to partier med det endelige formål at samle et alternativt flertal, der kan pålægge regeringen at finde penge til lokalbanen, der er så nedslidt, at dens tog har kørt med nedsat fart i over et år, og hvor toget onsdag simpelthen kørte af sporet ved byen Hårlev.

- Hvis vi skal nå at finde pengene til nye skinner inden, toget ikke kan køre længere, så skal det altså være nu. Vi i SF har hele tiden foreslået at øge drifts- og vedligeholdelsestilskuddet til lokalbanerne med 105 mio. kr. årligt sådan, som også Danske Regioner foreslog på høringen (i februar, red.), og det vil vi gå efter at pålægge regeringen sammen med Venstre og de andre partier, som har sagt, at de gerne vil redde Østbanen og dens passagerer, siger Anne Valentina Berthelsen, transportordfører for SF, i en pressemeddelelse.

Venstres medlem af Folketinget og næstformand i Region Sjælland Jacob Jensen er enig:

- Regionerne har ikke mulighed for med det nuværende statslige driftstilskud at udskifte skinnerne, hvorfor det kræver en ekstra bevilling fra regeringen. Og i Østbanens tilfælde skal det ske hurtigst muligt dvs. senest ved de årlige økonomiforhandlinger mellem regeringen og Dansker Regioner, der finder sted inden sommer, siger han.

Forespørgslen forventes at finde sted inden udgangen af april.

arrow Passagertog blev afsporet
24. marts 2021 kl. 10:03 Opdateret: kl. 14:59
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?