
I flere uger og måneder har transportminister Benny Engelbecht (S) ikke villet forholde sig til de nedslidte skinner på Østbanen. Ikke engang, om de kunne blive klemt ind i de forestående forhandlinger om en infrastrukturplan frem mod 2030, som Folketingets partier inden længe skal i gang med at forhandle om. Men tirsdag kunne minister og region så annoncere, at de havde indgået en aftale om at undersøge muligheden for, at der kan komme BRT-busser på asfalt i stedet for tog på Østbanen.
Avisen har spurgt Benny Engelbrecht, om det her betyder, at transportministeren nu ser Østbanen komme ind i infrastrukturforhandlingerne.
- Det må vi jo se på til den tid. Men meget tyder på, at vi kan nå at få de her analyser klar, så de også kan indgå i de overvejelser, der er til den tid, siger han til avisen.
Ministeren ser et stort økonomisk potentiale i BRT-busser:
- Det har potentiale til at blive langt, langt billigere end tog, ikke mindst driftmæssigt, i forhold til i dag. Og jeg formoder også, at man som minimum vil få den samme kvalitet og service, som i dag. Men det vil analyserne jo vise, siger han.
Det har tidligere været forventningen, at forhandlingerne skulle gå i gang i disse dage. Men ifølge Benny Engelbrecht vil de først komme i gang, når regeringen har fået forhandlet klimahandlingsplaner på plads.
Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) ser Benny Engelbrechts indblanding som et tegn på, at ministeren nu har bragt sig selv og Folketinget på banen for at finde penge til Østbanen. Enten i form af en renovering eller en anden »mindst lige så god« løsning:
- Det er klart. Vi har ikke de 660 millioner kroner liggende, som det kræver at renovere den nuværende bane. Så vi vil fortsat presse på for, at banen kan komme ind i forhandlingerne, siger Heino Knudsen.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her