11. august 2020
I slutningen af 2019 viste en analyse af Østbanen, at dens skinner og spor er så nedslidt, at farten blev sænket fra 100 til 70 km/t. Ifølge foreløbige beregninger koster en sporrenovering 440-660 millioner kroner. Region Sjælland, som har ansvaret for banen, har ikke pengene i sit budget eller har råd til at låne dem. Derfor har man arbejdet på at få en økonomisk håndsrækning fra Christiansborg. Prisen for en skinnerenovering samt en alternativ løsning, omlægning af banen til BRT-busser, er lige nu ved at blive analyseret.
I slutningen af 2019 viste en analyse af Østbanen, at dens skinner og spor er så nedslidt, at farten blev sænket fra 100 til 70 km/t. Ifølge foreløbige beregninger koster en sporrenovering 440-660 millioner kroner. Region Sjælland, som har ansvaret for banen, har ikke pengene i sit budget eller har råd til at låne dem. Derfor har man arbejdet på at få en økonomisk håndsrækning fra Christiansborg. Prisen for en skinnerenovering samt en alternativ løsning, omlægning af banen til BRT-busser, er lige nu ved at blive analyseret.
Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østbanen: Afsætter millioner til anlægsarbejde i år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østbanen: Afsætter millioner til anlægsarbejde i år
Opdateret 28. april 2020 kl. 08:49
Sjælland - 27. april 2020 kl. 20:48
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Politikerne i Region Sjælland er blevet enige om at tage 30,5 millioner op af kassen, så man er klar til at gå i gang med anlægsarbejde på Østbanen efter sommerferien. Uanset om man ender med BRT-busser eller sporrenovering.
Det er et enigt forretningsudvalg i regionen blevet enige om mandag.

arrow Læs også: Dyre BRT-busser? Ingen kommentarer

- Det er penge, vi har i kassen, men som vi indtil nu ikke har måttet bruge, som vi nu dedikerer. De her 30,5 millioner kan sættes i gang, når vi har fået resultaterne af de analyser, der er i gang, og har besluttet, hvad vi gør. Men det betyder, at vi kan komme i gang med anlægsarbejdet allerede i år, siger Jacob Jensen, politisk leder af Venstre i Region Sjællands Regionsråd.

Venstre har i samarbejde med SF fået anlægsarbejdet ind i de fremskudte investeringsplaner, som for nylig blev muliggjort, da regeringen fjernede kommunernes og regionernes anlægsloft.

De 30,5 millioner, man nu tager, har ligget i kassen fra tidligere år. Men på grund af anlægsloftet har de været låst.

#brDet er et enigt forretningsudvalg - og dermed alle otte partier i regionsrådet, der står bag beslutningen.

Det vækker glæde hos regionsrådsformand Heino Knudsen (S).

- I forvejen havde vi besluttet, at fremrykke investeringer for 175 millioner kroner. Nu kommer de her 30,5 millioner oven i, så vi kan sætte de næste faser af anlægsarbejdet i gang. Det er glædeligt. Det viser, at der er stor opbakning til mat få skabt den allerbedste løsning for Østbanen - og det så hurtigt, som muligt, siger han.

Investeringen på de 30,5 millioner bliver lagt oven i fremskudte investeringer for over 175 millioner kroner, der allerede var på tegnebrættet.

Læs mere om anlægsinvesteringerne på Sn.dk og i aviserne DAGBLADET, Nordvestnyt og Sjællandske tirsdag.

arrow Afsætter 200 mio. til scannere, enestuer og nedslidt lokalbane
28. april 2020 kl. 12:18 Opdateret: kl. 11:10
Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?