
Politikerne i Region Sjælland er blevet enige om at tage 30,5 millioner op af kassen, så man er klar til at gå i gang med anlægsarbejde på Østbanen efter sommerferien. Uanset om man ender med BRT-busser eller sporrenovering.
Det er et enigt forretningsudvalg i regionen blevet enige om mandag.
- Det er penge, vi har i kassen, men som vi indtil nu ikke har måttet bruge, som vi nu dedikerer. De her 30,5 millioner kan sættes i gang, når vi har fået resultaterne af de analyser, der er i gang, og har besluttet, hvad vi gør. Men det betyder, at vi kan komme i gang med anlægsarbejdet allerede i år, siger Jacob Jensen, politisk leder af Venstre i Region Sjællands Regionsråd.
Venstre har i samarbejde med SF fået anlægsarbejdet ind i de fremskudte investeringsplaner, som for nylig blev muliggjort, da regeringen fjernede kommunernes og regionernes anlægsloft.
De 30,5 millioner, man nu tager, har ligget i kassen fra tidligere år. Men på grund af anlægsloftet har de været låst.
#brDet er et enigt forretningsudvalg - og dermed alle otte partier i regionsrådet, der står bag beslutningen.
Det vækker glæde hos regionsrådsformand Heino Knudsen (S).
- I forvejen havde vi besluttet, at fremrykke investeringer for 175 millioner kroner. Nu kommer de her 30,5 millioner oven i, så vi kan sætte de næste faser af anlægsarbejdet i gang. Det er glædeligt. Det viser, at der er stor opbakning til mat få skabt den allerbedste løsning for Østbanen - og det så hurtigt, som muligt, siger han.
Investeringen på de 30,5 millioner bliver lagt oven i fremskudte investeringer for over 175 millioner kroner, der allerede var på tegnebrættet.
Læs mere om anlægsinvesteringerne på Sn.dk og i aviserne DAGBLADET, Nordvestnyt og Sjællandske tirsdag.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her