18. september 2018
Togpassagererne kan godt pudse optimismen af - der er stadig håb for kortere rejsetid på det sjællandske jernbanenet. Foto: Christian Mikkelsen
Togpassagererne kan godt pudse optimismen af - der er stadig håb for kortere rejsetid på det sjællandske jernbanenet. Foto: Christian Mikkelsen
Foto: Foto: Mik
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nyt håb for hurtigere tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt håb for hurtigere tog
Opdateret 04. maj 2018 kl. 09:53
Sjælland - 04. maj 2018 kl. 09:14
Af Tine Fasmer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Togrejsende fra hele Sjælland har i årevis skrumplet af sted i togbusser i kortere og længere perioder, mens Nordvestbanen blev udvidet til dobbeltspor mellem Lejre og Holbæk, broer er blevet løftet for at muliggøre forbindelsen til Femern-tunnellen fra Ringsted ned over Sydsjælland og nye skinner er lagt til den ny bane Ringsted-Køge-København.

Guleroden for al besværet er forventningen om hurtigere rejsetid om nogle år: 48 minutter fra Kalundborg til København (nu færrest stop 1 time og 29 minutter), 35 minutter fra Holbæk (nu 46 minutter), 37 minutter fra Næstved (nu 1 time og 3 minutter) og 49 minutter fra Vordingborg (nu 1 time og 33 minutter).

Men i Trafikstyrelsens Trafikplan 2017-2032 var guleroden revet væk, pludselig var der ingen udsigt til forbedret rejsetid trods ny jernbanestrækning, flere dobbeltspor, forbedrede skinner og elektrificering.

Torsdag havde Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn sammen med partifællen Magnus Heunicke derfor kaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd om sagen.

- Alle borgere, der bruger toget, lokalsamfundene, kommunerne, regionerne og erhvervslivet har været stillet i udsigt, at rejsetiden skulle forbedres. Det er helt afgørende, så høringssvarene fra 89 kommuner og alle regioner er meget kritiske, sagde Magnus Heunicke.

Og ministeren bakkede.

- Det er ikke mig, der har lavet planen, og den afspejler ikke nødvendigvis regeringens politiske ambition. Det er Trafikstyrelsens egne faglige vurderinger. Det er først i forhandlingerne, at togbetjeningen lægges fast, sagde Ole Birk Olesen.

Han erkendte, at Trafikplanens status godt kunne have været mere udførligt forklaret, da den blev sendt i høring.

Også Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har fået negative reaktioner på trafikplanen fra hele landet og modsat ministeren - som menet oppositionen drillede ham med samrådet - anlagde han en meget forsonlig tone.

- Vi vil have et Danmark, der hænger sammen, så lad os arbejde sammen om en bedre proces og en bedre togdrift.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.