22. oktober 2020
Mange sjællandske bilister pendler hver dag til hovedstadsområdet, hvor især Københavns Kommunes bruttoindtjening på betalingsparkering og bøder er vokset de senere år. På resten af SJælland er billedet mere blandet. Modelfoto: Tomas Revsbech
Mange sjællandske bilister pendler hver dag til hovedstadsområdet, hvor især Københavns Kommunes bruttoindtjening på betalingsparkering og bøder er vokset de senere år. På resten af SJælland er billedet mere blandet. Modelfoto: Tomas Revsbech
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nye tal: Bilister betaler mere og mere i parkeringsafgifter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye tal: Bilister betaler mere og mere i parkeringsafgifter
Sjælland - 28. september 2020 kl. 07:03
Af Tomas Revsbech

971.715.422 kroner.
Så meget skrabede landets kommuner ind i betalingsparkering og parkeringsbøder fra bilister i 2019. Det viser tal fra landets Kommuner, som FDM har bearbejdet.

Det er over 180.000 millioner - eller 23,7 procent - mere end i 2014, hvor FDM lavede den første opgørelse.

Det er først og fremmest bilisterne på Sjælland, der har måttet til lommerne.

Således hev 20 kommuner i København, Nordsjælland og resten af Sjælland 751 millioner kroner ind i 2019.

Heraf stod Københavns og Frederiksberg Kommuner alene for henholdsvis 643 millioner og 67 millioner kroner.

- Det er astronomiske summer, bilisterne må betale. Og vi må konstatere, det ikke er penge, der er kommet bilisterne til gode. Der mangler flere og bedre parkeringspladser, og det problem vokser i takt med, at både Københavnerne og sjællænderne, der pendler ind, får flere biler, siger Dennis Lange, juridisk chefkonsulent i FDM til Sn.dk.

Ingen pengemaskine

Ifølge Ninna Hedeager Olsen, der er teknik- og miljø-borgmester i Københavns Kommune (EL), har København ingen økonomisk gevinst ved de stigende parkeringsindtægter.

Staten har nemlig indført et loft over, hvor meget kommunerne må beholde selv. Resten ryger i statskassen.

Og selv om reglerne blev lavet om tidligere i år, så kommunerne skulle få en større el af kagen selv, ligger Københavns Kommune stadig langt over det nye loft, fortæller hun.

- Vi har sat taksterne op i år. Men den eneste grund til, at vi gør det er, at vi ønsker at regulere trængslen i byen. De ekstra penge, vi måtte få ind, ryger i statskassen, siger hun.

(Artiklen fortsætter under grafikken.)

Borgmester: Vil gerne investere i P-pladser i Køge

Ninna Hedeager Olsen er delvist enig med Dennis Lange i, at kommunerne burde øremærke pengene fra indtægterne til flere parkeringspladser.

- Hvis man lod kommunerne beholde en større del af parkeringsindtægterne og samtidig lempede budgetreglerne, så kunne vi investere i parkeringsanlæg ved stationerne for enden af metroen og ved stationerne uden for København, eksempelvis i Køge. Så kunne pendlerne køre et stykke af vejen og tage den sidste del af turen med tog eller s-tog og mindske trængslen inde i byen, siger hun.

Flere kommuner tjener mindre

Kigger man ud på resten af Sjælland er billedet mere broget. Både i forhold til i 2014 og udviklingen fra 2018 til 2019.

I kommuner som Helsingør, Næstved og Roskilde steg parkeringsindtjeningen i 2019 sammenlignet med året før, mens den faldt i kommuner som Hillerød, Holbæk, Odsherred og Køge.

Sidstnævnte Kommune indførte dog betalingsparkering i bymidten i 2018, hvilket alene gav en merindtægt på syv millioner det år.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?