17. februar 2020
Uddannelses- og Forskningsministeriet har uddelt 45 millioner til ni forskellige projekter. Foto: Claus Bech
Uddannelses- og Forskningsministeriet har uddelt 45 millioner til ni forskellige projekter. Foto: Claus Bech
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Minister-penge skal gøre undervisere mere digitale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Minister-penge skal gøre undervisere mere digitale
Sjælland - 23. januar 2020 kl. 09:19
Af Tine Fasmer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Uddannelses- og Forskningsministeriet har netop uddelt 45 millioner kroner til ni projekter rundt om i landet, der skal styrke de digitale kompetencer blandt underviserne på videregående uddannelser.

- Vores børn og unge vokser op i en digital tidsalder. Men de skal også forstå fælderne og forholde sig kritisk til, hvordan vi bruger teknologien. Her spiller underviserne på de videregående uddannelser en vigtig rolle, for det er dem, der klæder de studerende på til deres fremtidige arbejdsliv, udtaler uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemeddelelse.

Knap tre millioner kroner lander i Region Sjælland, hvor Roskilde Universitet, professionshøjskolen Absalon og erhvervsakademi Zealand er gået sammen om »Det dobbelte læringsfællesskab«.

- Det er virkelig fedt, at der opstår sådanne samarbejder på tværs mellem forskellige uddannelsesinstitutioner, mens vi har udarbejdet projektbeskrivelsen, har vi fået snakket om vores forskelligheder og vores ligheder. Det er en gave, at vi, der arbejder inden for nogenlunde samme felt, kommer med hver vores faglighed, siger adjunkt Mette Wichmand fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet (RUC).

Hun har været med til at udvikle projektet sammen med Søren Larsen fra RUC's Center for Virtuelle Læringsteknologier, uddannelsesleder Karsten Gynther fra Center for Skole og Læring på Professionshøjskolen Absalon samt lektor Anne Kristine Petersen og lektor Anne-Mette Nortvig, Erhvervsakademi Zealands udviklingchef Jens Lautrup Nørgaard og lektor Trine Nikander,

I løbet af to år skal 26 undervisere fra RUC, 26 undervisere fra professionshøjskolen Absalon og 13 undervisere fra erhvervsakademi Zealand på den digitale skolebænk.

- Vi har et dobbelt læringsfelt, fordi på den ene side handler det om dygtiggøre underviserne til at bruge digitale løsninger i deres undervisning. Men noget andet er, hvordan vi fastholder interessen i at lære om nye teknologier og nye måder at bruge dem på i undervisningen, forklarer Mette Wichmand.

En del af projektets sigte er også at udvikle uformelle netværk mellem underviserne, så de efterfølgende kan støtte og inspirere hinanden på tværs af uddannelsesinstitutionerne.