
Pendlerne på Østbanen, men også på landets øvrige, slidte lokalbaner, skal umiddelbart ikke regne med hjælp fra transportminister Benny Engelbrecht.
Det står klart i et svar fra den socialdemokratiske transportminister til De Konservatives Brigitte Klintskov Jerkel (K), der har spurgt, hvilke politiske initiativer, Benny Engelbrecht har tænkt sig i igangsætte i relation til Østbanen.
- Østbanen er ligesom de øvrige lokalbaner et anliggende for regionerne og de lokale togselskaber. Det er derfor også lokalt man har - og skal have - et billede af de trafikale og økonomiske udfordringer, de enkelte baner står over for, lyder det i svaret fra Engelbrecht.

Det er landets regioner, der har ansvaret for regionalbanerne, og de må klare sig med den økonomi, de får i statstilskud fra regeringen, lyder det fra Transportminister Benny Engelbrecht (S). Foto: Claus Bech/Transportministeriet.
- Ifølge Danske Regioner er 80 procent af skinnerne på landets 14 lokalbaner mellem 25 og 41 år gamle og i en tilstand, der gør, at regeringens årlige investeringstilskud til banerne bør øges med 105 millioner ekstra om året fra de nuværende 113,3 millioner.
- Det lykkedes ikke regionerne at få ønsket igennem over for regeringen ved de årlige økonomiforhandlinger for nylig, som bestemmer regionernes økonomi for det kommende år.
- Regionerne må ikke udskrive skatter, hvorfor al deres økonomi er bestemt af tilskud og de årlige aftaler med staten.
Han henviser også til, at regionerne årligt modtager et drifttilskud på 113,3 millioner kroner til anlæg, drift og vedligeholdelse af landets 14 lokalbaner, som blandt andet tæller Tølløsebanen og Odsherredsbanen. Heraf får Region Sjælland cirka 36 millioner kroner.
- Dertil kommer, at regionerne har fri låneadgang til finansiering af investeringer i banerne, lyder det fra transportministeren.
Han opfordrer i stedet Brigitte Klintskov Jerkel til at tage sagen op med Region Sjællands regionsråd, hvor hun formelt set også har et sæde. Et sæde, hun dog har holdt orlov fra, siden hun kom i Folketinget i december 2016. I første omgang som vikar for daværende erhvervsminister Brian Mikkelsen, og efter valget i juni som fuldgyldigt medlem.
Skinnerne på Østbanen mellem Køge og Hårlev/Faxe Ladeplads er 40 er så gamle og slidte, at togene ved overgangen til ny køreplan 15. december, kun vil køre 75 km/t på strækningen mod 100 km/t i dag. Det vil betyde en længere rejsetid på 3-7 minutter mellem endestationerne.
- Transportministeriet fik i 2017 en konsulentrapport, der viste, at lokalbanerne frem mod 2026 havde et investeringsbehov på knap 1,9 mia. kr., heraf:
- Østbanen: 460 mio. kr.
- Odsherredsbanen: 135 mio.kr.
- Tølløsebanen: 128 mio. kr.
- Frederiksværkbanen: 143 mio. kr.
- Gribskovbanen: 237 mio. kr.
- Hornbækbanen 242 mio. kr.
- Lille Nord: 62 mio. kr.
- Nærumbanen: 30 mio. kr.
Tidligere beregninger har vist, at det vil koste 440-550 millioner at renovere banen. Ifølge Region Sjælland er beløbet snarere 650 millioner kroner, og det vil koste omkring 30 millioner kroner årligt at lånefinansiere.
- Det er simpelthen ikke en mulighed for os at finde de ekstra penge, sagde regionsrådsformand Heino Knudsen til Sn.dk i sidste uge.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her