15. november 2018
Planerne for, hvor mange tog, der skal kunne køre via den nye København-RIngsted bane holder ikke, hvis man dropper udskældt discount-løsning for tilslutningen af banen i Ringsted., lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen. (LA).
Planerne for, hvor mange tog, der skal kunne køre via den nye København-RIngsted bane holder ikke, hvis man dropper udskældt discount-løsning for tilslutningen af banen i Ringsted., lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen. (LA).
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Minister: Skrabet stationsløsning nødvendig nu og her

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Minister: Skrabet stationsløsning nødvendig nu og her
Sjælland - 09. november 2018 kl. 15:38
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det vil have store konsekvenser for den nye København-Ringsted bane og for togtrafikken som sådan at droppe den udskældte, discount-tilkobling af den nye super-jernbane i Ringsted. Der er reelt ingen alternative løsninger. Det fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA) over for aviserne DAGBALDEt og Nordvestnyt.

arrow Læs også: Markant færre tog gennem Ringsted i det nye år

-Jeg har drøftet sagen med partierne i forligskredsen (alle partier undtagen Alternativet og Enhedslisten, red.), og der er enighed om, at 0-løsningen er nødvendig at gennemføre nu. Hvis ikke vi gør det, vil DSB ikke kunne køre den forudsatte trafik, og tabet i passagerindtægter de kommende år vil overstige udgifterne til 0-løsningen, skriver ministeren i en mail til avisen.

0-løsningen, der består af en ombygning af Ringsted Station, er ellers blevet kritiseret af flere eksperter. Desuden har tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) udtrykt skepsis, men har siden trukket i land.

Den billigste løsning udvider reelt kun stationens kapacitet i et begrænset omfang til at tage imod tog fra København via den nuværende bane over Roskilde og den nye jernbane via Køge Nord.

Senere skal der derfor gennemføres en milliard-dyr udfletning enten vest eller øst for byen, når den nye Fehmern-forbindelse åbner omkring 2028. Havde man valgt en af de løsninger fra start, var kapaciteten til fremtidig togtrafik via Fehmern-forbindelsen sikret og den nuværende ombygning på Ringsted station unødvendig.

Men det er for sent at skifte spor nu, fastslår ministeriet i et notat til S-politiker Magnus Heunicke.

»En niveaufri løsning øst eller vest vil først kunne stå færdig om minimum 4 år«, skriver ministeriet i notatet, og Ole Birk Olesen skriver da også til avisen, at:

- Spørgsmålet om udvidelse af kapaciteten med niveaufri løsninger (hvor togene ikke skal holde og vente på andre tog passerer, red.) vil skulle tages op på et senere tidspunkt.

arrow Glemte at nævne færre tog på ny togbane
09. november 2018 kl. 18:54 Opdateret: kl. 15:39
arrow Toget er kørt: Ny jernbane får skrabet stop i Ringsted
05. november 2018 kl. 11:28 Opdateret: kl. 11:04
arrow Sov politikerne da stationsbyggeri kørte af sporet?
05. november 2018 kl. 05:58 Opdateret: kl. 09:10
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.