
Den danske jernbane har rundet en milepæl, der skal sikre togpendlere og togrejsende færre forsinkelser og hurtigere tog. I hvert fald på sigt.
Søndag kørte togene på Lille Syd-banen mellem Roskilde og Køge nemlig for første gang med nye digitale signaler.
Strækningen er den første i Østdanmark, der kører med det stærkt fordyrede og forsinkede signalprogram, som efter planen nu skal rulles ud på resten af Lille Syd-banen Køge-Næstved og derefter på strækningerne Roskilde-Holbæk og Næstved-Rødby. Efter planen skal det nye signalsystem tages i brug på København-Ringstedbanen i 2024.
De gamle signaler på Lille Syd er omkring 40 år gamle. På andre strækninger er de endnu ældre. Signalfejl er den hyppigste årsag til forsinkelser og aflyste tog.
- Det er rigtig positivt, at vi nu har digitaliseret signalerne på den første strækning i Østdanmark. Når de gamle, fejlbehæftede signaler er skiftet ud med fremtidens signaler, får vi et meget mere solidt grundlag for driften af togene, som er en grøn og nem måde at transportere sig på, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Ifølge Banedanmark vil de nye signaler kunne udrydde op til 80 procent af alle forsinkelser, der skyldes signalfejl.
Jernbanestyrelsen understreger dog, at den første periode med de nye signaler kan blive påvirket af »børnesygdomme«, ligesom personalet skal lære det nye system at kende.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her