23. juni 2018
De første hjulaksler er blevet frikendt for farlige revner, og det har betydet, at DSB har kunnet sende to ud af de 33 ME-lokomotiver tilbage på Nordvestbanen. Men det har lange udsigter før alle ME-lokomotiverne er tilbage på skinner. Foto: Anders Ole Olsen.
De første hjulaksler er blevet frikendt for farlige revner, og det har betydet, at DSB har kunnet sende to ud af de 33 ME-lokomotiver tilbage på Nordvestbanen. Men det har lange udsigter før alle ME-lokomotiverne er tilbage på skinner. Foto: Anders Ole Olsen.
Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lokomotiver ude i mindst et halvt år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokomotiver ude i mindst et halvt år
Sjælland - 21. februar 2018 kl. 09:18
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De sjællandske togpendlere risikerer at skulle vente månedsvis på at få en helt normal togdrift igen.

arrow Læs også: DSB opgiver jagt på erstatningstog

Flere af hjulakslerne på de 33 gamle ME-lokomotiver, der har været ude af drift siden 26.januar efter fund af revner i flere aksler, er så nedslidte, at de ikke kan repareres. De skal helt udskiftes, skriver Sjællandske onsdag.

Derfor har DSB kontaktet tog-leverandører rundt om i Europa for at få tilbud på nye hjulaksler, og kan nu konkludere:

»DSB har modtaget tilbud fra en leverandør på nye aksler. De første 25 aksler vil blive leveret til DSB i september 2018, og derefter vil DSB kunne modtage yderligere 25 aksler hver 8. uge«, skriver DSB i et notat til Transportministeriet og Folketingets transportudvalg.

Hvor mange aksler, der skal udskiftes, har DSB ikke overblik over i skrivende stund, da man endnu ikke er færdig med at undersøge alle 198 aksler fra de 33 tog for revner.

Og derfor kan DSB heller ikke svare på, hvor længe passagererne på Nordvestbanen og Sydbanen fortsat skal køre med togbusser og efter en nødkøreplan.

For at opretholde en normal køreplan, kræver det normalt, at 22-23 af ME-lokomotiverne er på skinner. Resten holdes i reserve.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.