21. februar 2019
Opsplitningen af Sjælland i to trafikselskaber risikerer at ramme sammenhængen i den kollektive trafik på tværs. Flere frygter også at de 11 kommuner uden for HOT ikke har musklerne til opretholde det nuværende serviceniveau for tog og busser i deres område. Foto: Christian Mikkelsen.
Opsplitningen af Sjælland i to trafikselskaber risikerer at ramme sammenhængen i den kollektive trafik på tværs. Flere frygter også at de 11 kommuner uden for HOT ikke har musklerne til opretholde det nuværende serviceniveau for tog og busser i deres område. Foto: Christian Mikkelsen.
Foto: Mik
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kritik vokser: Sjællandske pendlere svigtes i HOT

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kritik vokser: Sjællandske pendlere svigtes i HOT
Opdateret 06. februar 2019 kl. 13:03
Sjælland - 06. februar 2019 kl. 07:11
Af AF Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De sjællandske pendlere og brugere af busser og tog risikerer at blive svigtet i regeringens forsøg på at skabe mere sammenhæng i den kollektive trafik i hovedstadsområdet.

Sådan lyder bekymringen fra en voksende gruppe af politikere, der både tæller transportpolitikere fra S og DF såvel som en voksende skare af borgmestre på Sjælland og i Nordsjælland.

arrow Læs også: Minister: Jeg deler ikke bekymringer for kollektiv trafik

Utilfredsheden skyldes, at regeringen ønsker at samle alle trafikselskaber i Hovedstaden i et stort selskab kaldet HOT.

Men samtidig vil man splitte trafikselskabet Movia op i to selskaber.

Et selskab for 34 kommuner i hovedstadsområdet og Nordsjælland.

Og et for 11 rest-kommuner på Vest- og Sydsjælland samt Lolland og Falster:

- Der er så mange, der pendler fra Sjælland og ind til hovedstaden hver dag. Når det hele bliver delt op, er der ingen til at tale deres sag og sikre nok tog- og busafgange i myldretiden og hele koordinationen mellem Sjælland og hovedstadsområdet. Sådanne konkrete problemstillinger kan jeg godt frygte ikke bliver adresseret i det nye HOT, siger Magnus Heunicke, medlem af Folketingets transportudvalg (S) til Sn.dk.

Kim Christiansen, transportordfører fra Dansk Folkeparti, deler Heunickes bekymring over opsplitningen af Sjælland.

Det samme gør en voksende skare af borgmestre, der også tæller Lejres Carsten Rasmussen (S) og Solrød Niels Hörup (V), der begge har udsigt til at komme med i HOT. Også transportforskere har svært ved at se logikken i opsplitningen.

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) handler opdelingen dog om, at sikre de 11 kommuner uden for hovedstadsområdet en vis selvbestemmelse over den kollektive trafik, de har i deres område

- HOT vil i sagens natur være centreret om Hovedstaden og handle om den tværgående koordinering mellem busser, S-tog, metro og den kommende letbane. Det er nogle andre trafikale problemstillinger, der er relevante uden for Hovedstaden. Det vil derfor være til disse kommunernes fordel selv at kunne træffe de valg om den kollektive trafik, som de ønsker, lyder det i et skriftligt svar fra ministeren.

arrow V-ordfører om HOT: - Jeg forstår godt sjællændernes bekymring
11. februar 2019 kl. 08:51 Opdateret: kl. 08:46
arrow HOT og not: Minister kaldes i to samråd om trafik-opsplitning
08. februar 2019 kl. 09:47 Opdateret: kl. 09:44
arrow HOT og NOT: Flere borgmestre kritiserer opsplitning
06. februar 2019 kl. 09:03 Opdateret: kl. 13:15
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.