20. februar 2020
Banedanmark går nu i gang med at elektrificere Roskilde-Hobæk strækningen og ventes færdige i efteråret 2021. Spørgsmålet er, hvornår der så kommer eltog på strækningen. 

Foto: Jens Wollesen.
Banedanmark går nu i gang med at elektrificere Roskilde-Hobæk strækningen og ventes færdige i efteråret 2021. Spørgsmålet er, hvornår der så kommer eltog på strækningen. Foto: Jens Wollesen.
Foto: Jens Wollesen SJ-MEDIER
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Opdateret: Sådan påvirkes Nordvestbanen af elektrificering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opdateret: Sådan påvirkes Nordvestbanen af elektrificering
Sjælland - 23. januar 2020 kl. 14:04
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Togpendlere på Nordvestbanen og beboerne langs jernbanen mellem Roskilde og Holbæk vil i den kommende tid se og mærke de første tegn på, at strækningen Holbæk-Roskilde gøres klar til el-tog.

arrow Læs også: Jernbane-fagfolk advarer: Sidste udkald for toget

Arbejdet begynder allerede i denne måned. I første omgang skal Banedanmark fælde træer og buske, der står tæt på jernbanen.

Til marts går arbejdet på de første broer og i selve sporet så i gang. Det skal give plads til elledninger oppe over skinnerne, som skal forsyne toget med strøm.

Her er der behov for at ombygge eller nedlægge fire broer - primært gangbroer - og for at sænke sporet under fem broer.

Arbejdet er ifølge Banedanmark så omfattende, at det ikke kan undgå at gå ud over selve togtrafikken på strækningen i en periode.

»Der vil således være totalspærret mellem Roskilde og Holbæk i 15 dage omkring påske, hvor der i stedet indsættes togbusser«, oplyser jernbanestyrelsen.

Banedanmark oplyser til Sn.dk, at totalspærringen mere præcist er fra den 4. april til og med 17. april.
Derudover er der flere mindre ændringer i trafikken, som kan ses her.

Herefter går der et arbejde i gang med at forgrave huller til de nye kørestrømsmaster.

I slutningen af i år sættes selve kørestrømsmasterne så op, mens køreledningerne hænges op i 2021. Hele elektrificeringsarbejdet ventes ifølge Banedanmark færdigt i efteråret 2021.

Eltog hvornår?
Siden hen følger udrulningen af et nyt signalsystem til banen. Det skulle oprindeligt have været rullet ud samtidig med elektrificeringen.

Men arbejdet med at få signalsystemet til at fungere - primært de nuværende IC3-tog, har været så svært, at udrulningen er blevet adskillige år forsinket.

Ifølge den seneste udrulningsplan fra Banedanmark forventer man tidligst at komme i gang med signalprogrammet Roskilde-Holbæk »ultimo 2024«.

Og spørgsmålet er, om de eltog, der skal kunne køre på strækningen efter elektrificeringen, reelt kan komme til at køre før signalprogrammet er rullet ud.

De nuværende gamle signaler kan nemlig ikke tåle strømspændingen fra køreledningerne. Derfor skal de enten immuniseres, eller også må introduktionen af eltog vente.

arrow Tog: Ekspert-mangel forsinker jernbane-projekter
04. januar 2020 kl. 09:11 Opdateret: kl. 21:22
arrow Betændte tog-forsinkelser skydes til hjørne
19. december 2019 kl. 15:19 Opdateret: kl. 15:00