18. december 2017
De sidste skinner på København-Ringsted jernbanen blev lagt i februar. Men udrulningen af signalsystemet til banen er under tidspres, og det kan ende med, at banen må åbne med et »gammelt« signalsystem. Foto: Torben Thorsø.
De sidste skinner på København-Ringsted jernbanen blev lagt i februar. Men udrulningen af signalsystemet til banen er under tidspres, og det kan ende med, at banen må åbne med et »gammelt« signalsystem. Foto: Torben Thorsø.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gamle signaler skal styre ny super-jernbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gamle signaler skal styre ny super-jernbane
Sjælland - 20. september 2017 kl. 12:38
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Danmarks første højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted kan meget vel ende med at skulle udstyres med gamle, udtjente signalsystemer for at kunne åbne som planlagt.

arrow Læs også: Spritny jernbane lægger ud med langsomme tog

Udrulningen af et nyt signalprogram til alle landets jernbaner for 18 milliarder kroner, der allerede er to år forsinket, sker stadig så langsomt, at det presser Banedanmarks tidsplan.

Nu er tidsplanen så presset, at Banedanmark skal til at overveje et scenarie, hvor man må udrulle et gammelt signalsystem midlertidigt til banens åbning i december 2018, indtil det nye system er klar, skriver DAGBLADET.

- Vi har i et stykke tid arbejdet med en plan, som skal gøre det muligt, at der kan køre tog, hvis vi bliver forsinkede, siger Jette Aagaard, projektdirektør for den nye bane København-Ringsted i Banedanmark til avisen.

Hun understreger, at Banedanmark stadig arbejder ud fra et scenarie, hvor signalprogrammet er færdig og klar samtidig med, at banen åbner.

Afklaring om hjørnet
Men først i løbet af efteråret afgøres det dog endeligt, om Jette Aagaard skal fortsætte med plan a eller en plan b.

Ender det med en forsinkelse, så skal Banedanmark ikke bare i gang med en plan b. Man skal også til politikerne og bede om penge til at opsætte et midlertidigt signalsystem, da alle 19,6 milliarder kroner, der er afsat til signalprogrammet, er frigivet.

Hvor mange penge, det drejer sig om, kan projektchefen ikke sige noget om.

- Det er klart, at så længe vi ikke ved, om det hele overhovedet bliver forsinket, er det svært at være meget konkret på, hvilke alternative løsninger, man skal tænke i. Hvis systemet bliver en måned forsinket, smider man ikke så mange penge efter en løsning, som hvis der er tale om en større forsinkelse, siger Jette Aagaard.

arrow Hurtigere tog forsinket et år
15. juni 2017 kl. 11:52 Opdateret: kl. 11:52
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.