
Den samlede danske verdenspresse var torsdag samlet foran Novo Nordisk i et industrikvarter i Kalundborg. Her fremlagde regeringen, til lyden af måger og larm fra de nærliggende fabrikshaller, dens nye plan for investeringer i den danske infrastruktur. Investeringer, som løber op i 170 milliarder kroner.
- Det her er en plan, som er Co2-neutral. Faktisk er der en lille Co2-gevinst med det, vi lægger frem i dag, sagde finansminister Nicolai Wammen, som lagde vægt på, at investeringerne skal komme alle danskere til gode.
- Bor man i et landdistrikt og er en børnefamilie, hvor der skal hentes og bringes hver dag, kan det være svært at få hverdagen til at hænge sammen, hvis man skal vente i kø hver dag. Derfor præsenterer vi i dag en plan, som skal binde Danmark bedre sammen for den enkelte familie, siger finansminister Nicolai Wammen.
Samme holdning har transportminister Benny Engelbrecht :
- Transport er nøglen, der får vores hverdag og fritidsliv til at hænge sammen, sagde han.
- Jeg er glad for, at vi i dag står og præsenterer den mest omfattende investering i infrastruktur nogensinde, sagde Benny Engelbrecht.
Han nævnte kapacitetsudvidelsen og hastighedsreguleringen ved Ringsted, som et af de punkter i planen, hvor man kommer til at mærke en forandring.
- Den betyder, at man kommer til at spare 12 minutter mellem Ringsted og Odense. Ringsted er et knudepunkt, så gevinsten tilfalder ikke bare Ringsted, men hele landet, siger Benny Engelbrecht.
I regeringens udspil er der lagt op til flere nye motorveje på Sjælland, eller opgraderinger af eksisterende motortrafikveje til motorvej.
Regionsrådsformand Heino Knudsen jubler over udsigten til, at motorvejene til Kalundborg og mellem Næstved og Rønnede er med i udspillet. Det samme gælder en forundersøgelse af en sjællandsk tværforbindelse mellem Næstved og Kalundborg over Slagelse.
De tre projekter har nemlig stået øverst på den fælles ønskeliste over infrastrukturprojekter, som Region Sjælland og regionens 17 kommuner har kæmpet for i flere år.
- Jeg er rigtig glad for, at vores øverste vejprioriteringer alle er kommet med i regeringens udspil. Det er rigtig positivt, siger Heino Knudsen, der i samme åndedrag tilføjer, at han på et område er dybt skuffet over regeringens udspil, når det gælder den kollektive trafik.
Lokalbanen Østbanen, hvis skinner er nedslidte og skal skiftes ud snarest, hvis ikke banen skal lukke, er ikke nævnt med et ord i udspillet.
- Det er jeg meget skuffet over. Det er nu, der skal ske noget, hvis ikke projektet skal blive forsinket og gå i stå, siger Heino Knudsen.
Han tilføjer dog, at han glæder sig over, at regeringen har tænkt sig, at udvide flaskehalsen på jernbanestrækningen Køge-Køge Nord. Det åbner nemlig på sigt op for tog hvert kvarter på Østbanen.
- Hvis det projekt gennemføres, så åbner det store muligheder for Østbanen. Men det kræver jo også, at der er skinner at køre på, siger han.
Selv om der er lagt op til meget motorvej i regeringens udspil, er der også forbedringer af jernbanen med i udspillet.
Dels vil regeringen forlænge S-togsbanen København-Høje Taastrup til Roskilde.
Der skal bygges en ny jernbane, Ring Syd, mellem Ny Ellebjerg og Kalvebod i København, som kan lede tog fra Roskilde uden om København H og direkte til Københavns Lufthavn og Hovedstaden.
Så skal der også afsat penge til at udvide kapaciteten omkring jernbaneknudepunktet Ringsted station. Stationen udgør i dag en flaskehals for togtrafikken mellem Øst- og Vestdanmark og den fremtidige Femern Bælt-forbindelse. her skal man finde en løsning, der leder de gennemkørende tog uden om stationen og Ringsted by.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her
06:00 | Miljøbevidst motorsav |
00:01 | Lav din egen gratis flis |