12. november 2019
Det gamle damplokomotiv ved pottemagerværkstedet og remisen kan ses fra vinduet, når man kører med S-toget mod Hilerød.
gallery icon

Se billedserie

Det gamle damplokomotiv ved pottemagerværkstedet og remisen kan ses fra vinduet, når man kører med S-toget mod Hilerød.
Foto: Thomas Arnbo
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Et stykke historie på skinner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et stykke historie på skinner
Opdateret 17. oktober 2014 kl. 15:55
Sjælland - 15. august 2011 kl. 06:00
Af Julie Grothen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Blovstrød: Den lille bane Blovstrød Banen er hverken den længste bane eller har det fineste materiel. Men Blovstrød Banen gemmer på et stykke dansk historie, og så byder banen også en smuk naturoplevelse - for ikke at glemme glæden ved at køre i et bumlende og skrumlende tog.
arrow Læs også: Slotsruin skal frem i lyset

Selve Blovstrød Banen drives af en flok entusiaster, som er en del af Dansk Jernbane Klub. Lars Lolk Hauge er til daglig forretningsudvikler hos PBS, men i fritiden er han suppleant i bestyrelsen for Blovstrød Banen og så er han far til 15-årige Christian, som heldigvis har arvet sin fars interesse.

- Vi er nogle få mennesker, der driver værket, så Blovstrød Banen ligner alle mulige andre foreninger, vi driver bare en jernbane, siger Lars Lolk Hauge til Frederiksborg Amts Avis.

Blovstrød Banens historie er knyttet til det hedengangne Blovstrød Teglværk, som i sin storhedstid levede godt på byudviklingen i Københavns brokvarterer. Man byggede banen, så man kunne transportere den gode ler fra området til teglværket, hvor tegl- og mursten blev brændt i de store ovne.

- Den oprindelige bane har gået fra teglværket under s-banen og afhængig af, hvor der var ler at grave, sydpå og mod vest helt ud til Vassingerød, siger Lars Lolk Hauge.

I dag er der ingen af de oprindelige spor tilbage, men i 1981 begyndte togentusiasterne at genskabe historien og lægge spor igen. Det meste af den gamle bygningsmasse er væk, men pottemagerværkstedet og den gamle remise, hvor Blovstrød Banen opbevarer to damplokomotiver fra begyndelsen af sidste århundrede, ligger her endnu. Lars Lolk Hauge fortæller, at halvdelen af gæsterne på Blovstrød Banen bliver overrasket over den historie, som stedet byder på.

- Den anden halvdel har typisk haft for eksempel en onkel eller moster, der har arbejdet på teglværket, siger han.
arrow Bådfarten der genopstod
18. august 2011 kl. 15:04 Opdateret: kl. 15:55
arrow Fakta om bådfarten i Esrum
18. august 2011 kl. 15:04 Opdateret: kl. 15:55
arrow Fløjl, kanoner og døde hunde
18. august 2011 kl. 15:04 Opdateret: kl. 15:55