20. maj 2019
Administrerende direktør Jens Nicolaisen understregede vigtigheden af en styrkelse af det digitale salg.
gallery icon

Se billedserie

Administrerende direktør Jens Nicolaisen understregede vigtigheden af en styrkelse af det digitale salg.
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Et år med særlige udfordringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et år med særlige udfordringer

Generalforsamling i Sjællanske Medier. Administrerende direktør Jens Nicolaisen fremlagde regnskabet: Ugeaviser over hele landet blev markant udfordret med et uventet stort fald i annonceomsætningen i 2018.

Sjælland - 26. april 2019 kl. 03:08
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

2018 blev for Sjællandske Medier et år, hvor det blev nødvendigt med tilpasninger på udgiftsiden som konsekvens af et markant fald i omsætningen på selskabets ugeaviser.

arrow Læs også: Unge talenter bød velkommen

- Nettoomsætningen faldt med 43 millioner kroner til 447,8 millioner, fortalte adm. direktør Jens Nicolaisen i aftes på selskabets generalforsamling i Kalundborg.

Takket være en række tilpasninger i årets løb lykkedes det alligevel at komme ud med et lille overskud.

Året bød også på nyerhvervelser, nemlig ugeavisen PaperBoy i Roskilde, og Lejre Lokalavis. Begge blev efterfølgende lagt sammen med selskabets eksisterende ugeavis i det pågældende ugeavisområde.

FAKTA
  • Sjællandske Medier driver:
  • Dagbladene DAGBLADET, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt og Sjællandske
  • 35 ugeaviser
  • Nyhedssitet sn.dk
  • Radio SLR og Radio Køge
  • Tre avistrykkerier
  • Bogtrykkeri
  • Reklamebureau
  • Tv-produktionsselskab.

I Vestsjælland blev det hidtil 70 procent-ejede datterselskab, Ugebladet Vestsjælland, ved årsskiftet 2019 erhvervet 100 procent, og aktiviteterne er overført til Sjællandske Medier A/S.

- Sjællandske Mediers resultat før skat blev på 863.000 kroner, knap 14 milioner lavere end året før, og efter skat landede resultatet på 430.000 kroner, fortalte Jens Nicolaisen.

Omsætningen fordeler sig med 128 millioner kroner fra bladsalg - DAGBLADET, Frederiksborg Amts Avis og Sjællandske - 273 millioner kroner fra annoncesalg, 16 millioner kroner fra andet salg og 35 millioner kroner fra eksterne rotations- og bogtrykopgaver.

Den bogførte egenkapital andrager 302 millioner kroner. Der er kortsigtede gældsforpligtelser på 95 millioner kroner og ingen langfristet gæld. Soliditetsgraden er 71,4 procent.

Jens Nicolaisen gjorde afslutningsvis rede for de indsatsområder, som vil komme til at stå centralt i den kommende tid.

- Vi skal indholdsmæssigt, og hvad angår platforme, være der, hvor brugerne er. Lykkes det ikke, kan vi ikke spille den rolle, som vi ønsker, sagde han, idet han uddybede, at Sjællandske Medier skal opnå samme digitale position på Sjælland, som virksomheden har på print.

- Derfor skal alt indhold principielt ud og leve på alle platforme.

Jens Nicolaisen pointerede, at dette er en forudsætning for et markant løft i den digitale omsætning, altså kombinationen af betalt journalistisk indhold og det kommercielle digitale salg.

Endelig lagde han vægt på, at virksomheden hele tiden skal tilpasses, så der kan skabes større værdi med færre midler. Det skal lykkes gennem blandt andet automatisering, dynamik og kompetenceudvikling.

arrow Nye i repræsentantskabet
26. april 2019 kl. 03:08 Opdateret: kl. 23:08
arrow En fælles indsats for at nå flere
26. april 2019 kl. 03:07 Opdateret: kl. 23:07
arrow Vi er i gang med at udvikle
26. april 2019 kl. 03:07 Opdateret: kl. 23:07