7. april 2020
Et otte måneder langt sporarbejde på jernbanen mellem Ringsted og Næstved, hvor banen lukkes helt ned, og pendlerne er henvist til togbus, er ifølge flere fagfolk et lysende eksempel på, hvor galt, det står til på jernbanen. Foto: Thomas Olsen.
Et otte måneder langt sporarbejde på jernbanen mellem Ringsted og Næstved, hvor banen lukkes helt ned, og pendlerne er henvist til togbus, er ifølge flere fagfolk et lysende eksempel på, hvor galt, det står til på jernbanen. Foto: Thomas Olsen.
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Er jernbanen syg? Det siger politikere om jernbanefagfolks opråb

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Er jernbanen syg? Det siger politikere om jernbanefagfolks opråb
Opdateret 18. februar 2020 kl. 15:20
Sjælland - 17. februar 2020 kl. 16:33
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En gruppe jernbanefagfolks frustrationer og bekymring over tingenes tilstand på landets »syge« jernbaner med et afsporet signalprogram og store sporarbejder, deles af transportpolitikere på Christiansborg.

(Læs eventuelt et mere uddybende interview her.)

Men så hører enigheden i stort omfang også op.

For når det gælder fagfolkenes medicin: En national transportplan, der rækker 10-15 år ud i fremtiden, samt en total reorganisering af jernbanesektoren med opsplitning af Banedanmark og en slankning af DSB, der skal køre på kommercielle vilkår, hører enigheden op.

For meget sognerådspolitik

- Det er rigtigt, at Banedanmark har en masse projekter, der ikke er forløbet som de skal. Men jeg synes det er et åbent spørgsmål, om man opnår en bedre styring på det, ved at splitte det op, siger SF's transportordfører Anne Valentina Bertehlsen.


Der er for meget sognerådspolitik over transportpolitik i dag, mener SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen. Foto: Tine Fasmer.

Til gengæld er hun enige med fagfolkene i, at der er behov for et bredt politisk forlig om en national transportplan:

- Det ville være et ønskescenarie. Som det er i dag, går der sognerådspolitik i tingene, så snart vi åbner op for politiske forhandlinger, tilføjer hun.

Genopretning tager tid

De Radikales transportordfører Andreas Steenberg mener heller ikke, det nytter noget at splitte Banedanmark op.


De Radikales transportordfører Andreas Steenberg mener i store træk, at jernbanen har fået den medicin, den skal have. Det tager bare tid, før det virker. Foto: Steen Brogaard/Folketinget

Han mener, at jernbanens problemer skyldes årtiers forsømmelse:

- En stor del af problemerne i dag er, at vi både vil have signalprogram og elektrificering på en gang. Når det ene projekt går ringe, går det ud over det andet. Vi burde have elektrificeret jernbanen i 1980'erne. Da man endelig lagde an til at indkøbe eltog i 1990'erne, stoppede mit eget parti det sammen med Socialdemokraterne og købte IC4-dieseltog, der ikke har fungeret, siger han og tilføjer:

- Vi har igangsat signalprogram, elektrificering og sat gang i køb af eltog. Jeg mener, der er truffet alle de rigtige beslutninger. Det tager bare noget tid at indhente noget efterslæb, som har opbygget sig over mange årtier, siger han

Dyr jernbane

Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian Skibby har svært ved at vurdere, om jernbanens problemer kan løses ved at omorganisere det hele.


Ifølge DF-transportordfører Hans Kristian Skibby er det op ad bakke for jernbanen. Den er er meget dyr - og at man samtidig har en række projekter, der ikke kører, som de skal. Foto: Steen Brogaard/Folketinget.

Han konstaterer dog, at jernbanens problemer også skyldes, at tog og skinner er meget dyrt samtidig med, at den bliver presset af stadig billigere biler.

- Jeg forstår godt fagfolkenes frustrationer. Alene signalprogrammet løber efterhånden op i 23 milliarder kroner og er ni år forsinket. Men det er altså også mange penge, som man kunne få meget anden infrastruktur for. Og det samtidig med, at jernbanen bare ikke appellerer så stærkt til pendlerne, som det har gjort, siger Hans Kristian Skibby.

Afventer eftersyn

De Konservatives transportordfører Niels Flemming Hansen kalder tankerne om reorganisering af Banedanmark og en kommercielisering af DSB »spændende tanker«. Men han vil gerne læse jernbane-fagfolkenes indlæg mere nøje, før han forholder sig til deres opråb.


Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen er med på, at jernbanen har store projekter, de er udfordret. Foto: Steen Brogaard/Folketinget.

Socialdemokraternes transportordfører Thomas Jensen er med på, at jernbanes store projekter har »nogle udfordringer«.

- Men transportministeren (Benny Engelbrecht (S), red.) har igangsat et stort serviceeftersyn af jernbaneområdet, hvor man jo netop har fokus på elektrificeringen, det nye signalprogram og indkøb af elektriske tog. Vi må have nogle fakta på bordet, før vi tager nogle drastiske beslutninger, siger han.

Samme udmelding har Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Venstre afventer det serviceeftersyn af jernbanen, som ministeren har bestilt, skriver han i en sms.