
Det bliver ikke nødvendigvis billigere at køre med busser på lokalbanen Østbanen mellem Køge og Rødvig/Faxe Ladeplads, i stedet for tog.
Det vurderer Andres Pineda, som har skrevet Ph.d.-afhandling om BRT-systemet i Colombias hovedstad Bogotá, over for TV2 Øst.
Mange storbyer rundt om i verden har BRT-systemer. Men det betyder ikke, at det er en god - eller økonomisk billig - løsning for en sjællandsk lokalbane i et landområde.
- Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser, siger Andres Pineda, der er transportforsker ved Aalborg Universitet, til TV2 Øst.
Han peger på, at et togsystem er beregnet til mere langsigtet brug. Derfor kan et vedligehold af et BRT-system på sigt blive dyrere, end at anlægge nye skinner.
Andres Pinada fortæller blandt andet, at myndighederne i Bogotá undervurderede, hvad vejene til BRT-busser skulle kunne holde til:
- De designede et fundament, der skulle holde i 20 år, men efter to år gik den allerede i stykker, siger han til TV Øst.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her